Historická i moderní letecká technika přilákala do Kbel tisíce návštěvníků

Tisíce lidí dorazily na letecký den, který se konal v areálu kbelského letiště v Praze. K vidění byly akrobatické show i historické letouny z druhé světové války. Výtěžek z akce půjde na Vojenský fond solidarity. Ten pomáhá rodinám padlých a zraněných vojáků Armády České republiky.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letecký den v pražských Kbelích – akrobatický pilot Petr Kopfstein | Zdroj: ČTK

95letý Kanaďan Robert Lavack zažil druhou světovou válku jako pilot. Za svou kariéru nalétal více než 20 tisíc hodin v desítkách letounů.

V 15 letech nastoupil na obchodní loď ve Vancouveru a tam se rozhodlo o jeho osudu.

„Už je to dlouho, nejdříve jsem dělal u námořnictva. Jakmile se ale naše loď potopila, tak jsem se připojil k Royal Air Force. Bylo to na začátku roku 1940,“ popisuje své začátky.

Lavack byl pilotem stíhacího Hurricanu v Západní poušti, účastnil se operačních turnusů a ještě na konci války stihnul výcvik stíhače pro letadlové lodi britského námořnictva. Cesta k letectví ale nebyla jednoduchá.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tisíce lidí si nenechaly ujít letecký den v pražských Kbelích. Výtěžek akce půjde na Vojenský fond solidarity

„Mnoho lidí a hlavně mladí chlapci okolo 15 let odcházeli ze školy a snažili se najít práci – u námořnictva nebo třeba u letectva. Neměli jsme na výběr. Nezapomínejte na to, že v tu dobu nebyly žádné podpory v nezaměstnanosti. Museli jsme se zabezpečit sami. Byla to prostě práce,“ dodává Lavack.

Kromě setkání s pamětníky byla asi největším lákadlem pro návštěvníky leteckého dne v pražských Kbelích historická letadla.

„Je tady k vidění letoun Spitfire z druhé světové války. Další z létajících legend je T-28 Trojan, výcvikový letoun amerického letectva. A teď za mnou slyšíte nejsilnější vrtulník ve své kategorii, je schopen přistát i na Mount Everestu,“ říká pořadatel letecké show Petr Schwarz.

Návštěvníci mohli vidět také civilní letadla, ukázky záchranných prací nebo současnou armádní techniku.

Letecký den v pražských Kbelích – výsadek z vrtulníku Mi-17 | Foto: ČTK

„L-410 české výroby z Kunovic, nebo tedy československé výroby. Lehké transportní turbovrtulové letadlo. Maximální cestovní rychlost kolem 300 kilometrů za hodinu,“ popisuje kapitán takzvaného turboletu.

Armáda České republiky ho využívá hlavně k přepravě osob nebo těžkého nákladu. Návštěvníci si navíc mohli některé z vystavovaných strojů vyzkoušet.

Podle Petra Schwarze půjde výtěžek ze vstupného do vojenského fondu:

„Toto je vlastně vojenská základna, odkud odlétají naši vojáci do zahraničních misí. Tak jsme se rozhodli, že celý výtěžek z leteckého dne věnujeme Vojenskému fondu solidarita na podporu rodin vojáků, kteří se nějakým způsobem ocitli v nouzi nebo v tísni.“

Za pouhé tři měsíce od svého vzniku má fond na kontě už přes 300 tisíc korun. Společně ho založila armáda a Charita České republiky.

Letecký den v pražských Kbelích – Spitfire, na kterém za druhé světové války létali piloti britské armády | Foto: ČTK

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme