Historická i moderní letecká technika přilákala do Kbel tisíce návštěvníků
Tisíce lidí dorazily na letecký den, který se konal v areálu kbelského letiště v Praze. K vidění byly akrobatické show i historické letouny z druhé světové války. Výtěžek z akce půjde na Vojenský fond solidarity. Ten pomáhá rodinám padlých a zraněných vojáků Armády České republiky.
95letý Kanaďan Robert Lavack zažil druhou světovou válku jako pilot. Za svou kariéru nalétal více než 20 tisíc hodin v desítkách letounů.
V 15 letech nastoupil na obchodní loď ve Vancouveru a tam se rozhodlo o jeho osudu.
„Už je to dlouho, nejdříve jsem dělal u námořnictva. Jakmile se ale naše loď potopila, tak jsem se připojil k Royal Air Force. Bylo to na začátku roku 1940,“ popisuje své začátky.
Lavack byl pilotem stíhacího Hurricanu v Západní poušti, účastnil se operačních turnusů a ještě na konci války stihnul výcvik stíhače pro letadlové lodi britského námořnictva. Cesta k letectví ale nebyla jednoduchá.
Tisíce lidí si nenechaly ujít letecký den v pražských Kbelích. Výtěžek akce půjde na Vojenský fond solidarity
„Mnoho lidí a hlavně mladí chlapci okolo 15 let odcházeli ze školy a snažili se najít práci – u námořnictva nebo třeba u letectva. Neměli jsme na výběr. Nezapomínejte na to, že v tu dobu nebyly žádné podpory v nezaměstnanosti. Museli jsme se zabezpečit sami. Byla to prostě práce,“ dodává Lavack.
Kromě setkání s pamětníky byla asi největším lákadlem pro návštěvníky leteckého dne v pražských Kbelích historická letadla.
„Je tady k vidění letoun Spitfire z druhé světové války. Další z létajících legend je T-28 Trojan, výcvikový letoun amerického letectva. A teď za mnou slyšíte nejsilnější vrtulník ve své kategorii, je schopen přistát i na Mount Everestu,“ říká pořadatel letecké show Petr Schwarz.
Návštěvníci mohli vidět také civilní letadla, ukázky záchranných prací nebo současnou armádní techniku.
„L-410 české výroby z Kunovic, nebo tedy československé výroby. Lehké transportní turbovrtulové letadlo. Maximální cestovní rychlost kolem 300 kilometrů za hodinu,“ popisuje kapitán takzvaného turboletu.
Armáda České republiky ho využívá hlavně k přepravě osob nebo těžkého nákladu. Návštěvníci si navíc mohli některé z vystavovaných strojů vyzkoušet.
Podle Petra Schwarze půjde výtěžek ze vstupného do vojenského fondu:
„Toto je vlastně vojenská základna, odkud odlétají naši vojáci do zahraničních misí. Tak jsme se rozhodli, že celý výtěžek z leteckého dne věnujeme Vojenskému fondu solidarita na podporu rodin vojáků, kteří se nějakým způsobem ocitli v nouzi nebo v tísni.“
Za pouhé tři měsíce od svého vzniku má fond na kontě už přes 300 tisíc korun. Společně ho založila armáda a Charita České republiky.