Historické plány na trať z Vizovic na Vsetínsko stále blokují rozvoj několika obcí
Baťovci za první republiky dobyli obchodní svět. Plánovanou železniční trať z Vizovic k severní valašské dráze ale kvůli válce postavit nezvládli. Ani takzvaná Stavba mládeže trať neprotáhla za hranice města. Její duch ale dodnes trápí obyvatele i vedení zdejších obcí. Všechny vlády si totiž koridor k Valašské Polance ponechávaly jako územní rezervu se stavební uzávěrou.
Vlakem z Prahy přes Zlín až do Košic, to byla vize Tomáše Bati. Kvůli tomu vykoupil pozemky a začal budovat základy náspů a mosty. Válka ale projekt přerušila.
Koncem ledna 1948 Ústřední výbor Svazu československé mládeže rozhodl o oživení projektu. Kvůli financím a politickým tlakům skončil o tři roky později. Územní rezerva ale zůstává v platnosti i letos, což trápí hlavně vedení Vizovic.
Historické plány na trať z Vizovic na Vsetínsko stále blokují rozvoj několika obcí. Natáčel o tom Roman Verner
„Dochází k tomu, že se zastavuje rozvoj území. Obce do budoucna nemohou počítat s další výstavbou,“ říká místostarostka Alena Hanáková z hnutí STAN a dodává:
„Díky nesolidnosti ze strany státu, který nechal od 50. let viset tuto rezervu, si lidé blízko této dráhy začali stavět. Pokud bychom v této chvíli chtěli naddimenzovat trať, jak by si zasloužila, došlo by k poměrně rozsáhlému bourání v mnoha obcích. A s tím se smiřovat je vždy problém.“
Kvůli zásadám územního rozvoje se město například dostalo i do sporu s místní likérkou. Muselo totiž respektovat nadřízený dokument Zlínského kraje a ten počítá s širším koridorem, který rozděluje areál firmy. Ta se nemůže stavebně rozvíjet.
Náměstek hejtmana Jaroslav Kučera z KSČM tvrdí, že se strategický dokument musí podřídit státu, který v situaci také stále nemá jasno:
„V červenci jsme dostali dopis z ministerstva dopravy, ve kterém říkají, že nemohou jednoznačně rozhodnout o významu této trati s ohledem na to, že se bude modernizovat a elektrifikovat trať z Otrokovic přes Zlín do Vizovic. Až tato trať bude fungovat, prokážou se vazby směrem dál. Zda jsou účelné, nebo ne.“
Ale jen projektová příprava této modernizace bude trvat tři roky.