Horko v Praze uvolňuje tramvajové koleje, vyskakují až metr nad povrch

Horka, která týdny sužují Prahu, komplikují i cestování po městě. Nejen že vysoké teploty mohou jízdu v rozpálené tramvaji pěkně znepříjemnit, ale i úplně zastavit. Kovové koleje mají tendenci se vlivem veder roztahovat a tam, kde jsou nejslabší, se mohou různě kroutit a vytrhávat z upevnění až do výšky metru nad povrchem.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se 21. května rozloučil s tramvajemi KT8D5, které v Praze jezdily od roku 1986. Poslední dva vozy vyjely na speciální linku č. 15 (na trase Lehovec ? Florenc). Na snímku se oba vozy křižují v Hloubětíně.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se 21. května rozloučil s tramvajemi KT8D5, které v Praze jezdily od roku 1986. Poslední dva vozy vyjely na speciální linku č. 15 (na trase Lehovec ? Florenc). Na snímku se oba vozy křižují v Hloubětíně. | Zdroj: ČTK

Dopravní podnik za poslední dva měsíce řešil několik desítek takových případů, zejména v centru města. Ročně za tyto opravy zaplatí miliony korun.

Starší tramvajové kolejnice zabudované v takzvaných BKV panelech, které nejčastěji uvidíme v centru města, v extrémních teplotách velmi strádají. Zatímco v zimě se zkracují a praskají, v létě se objevuje přesně opačný problém.

„Kolejnice v podstatě vlivem teploty nabývá svojí délky a v místech, kde je zeslabená schopnost držebnosti panelů, kolejnice má tendenci vyletět nahoru. To je případ z posledních dvou měsíců, kdy extrémní teploty vytrhnou kolejnici nahoru včetně žlabu, který je v panelu ukotvený," vysvětlil Petr Mašek z Dopravního podniku s tím, že závady by bezpečnost cestujících ohrozit neměly.

Přehrát

00:00 / 00:00

Horko může poškozovat krom lidského zdraví také tramvajové koleje, které vyskakují i metr nad povrch

Kolejnice se podle něj kroutí postupně a také uvolňování z uchycení je postupné, tramvaje navíc dokážou přejet i místo, kde je kolej nerovná nebo jí dokonce kus chybí.

Případy, kdy se kolejnice vytrhla z upevnění až metr vysoko nad vozovku, řešil Dopravní podnik v poslední době například na Hlávkově mostě, nábřeží Edvarda Beneše nebo na Karlově náměstí, kde se tramvaje musely už několikrát zastavit až na několik desítek minut.

„Těch míst je poměrně dost, nicméně jsou to všechno místa, která jsou primárně připravovaná naší jednotkou na rekonstrukci tramvajové tratě, případně na nějakou větší obměnu, Hlávkův most ve spolupráci s TSK je několik let už takto připravovaný.“

Zkušenosti s diagnostikou

Nejen rizikové úseky kolejových tratí proto denně obchází správci dopravního podniku, aby kontrolovali stav kolejí a zamezili dalším haváriím.

„Vědí, kde mají nějaký problém. Opravdu jsou v terénu a hlídají si jednotlivá místa. Když se oteplí, tak to probíhá postupně. To znamená, že si ti lidé dokážou představit, co ve který okamžik nastane, dokážou diagnostikovat ta místa podle své úvahy. Mají na to zkušenosti. Ale jsou místa, kde se to může stát opravdu i během teploty okolo 25 stupňů.“

Pražský dopravní podnik spravuje celkem 142 kilometrů tramvajových tratí, z toho je 62 kilometrů kolejí upevněno v rizikových BKV panelech. Za letošní rok tak dopravce zatím eviduje přes 30 závad způsobených právě vysokými teplotami.

Evelyna Kulíšková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme