Hrozbu stávky řidičů autobusů na Hradecku neodvrátilo ani jednání odborů a hejtmana
Řidiči autobusů v Královéhradeckém kraji stále hrozí stávkou. Chtějí, aby kraj zohlednil v tendru na zajištění autobusové dopravy v příštích deseti letech i mzdy řidičů. Odborářům vadí, že dopravci ve snaze nabídnout co nejnižší cenu zmrazí platy pro šoféry. Podle kraje ale zrušení tendru není možné. Vedení kraje v čele s hejtmanem Lubomírem Francem z ČSSD se kvůli tomu s odboráři dnes setkalo.
Hejtman Franc na jednání s odbory řekl, že na zasedání rady kraje bude 5. ledna navrhovat posunutí termínů na otevírání obálek a částečnou změnu podmínek tendru.
O setkání odborářů s vedením kraje mluvil hejtman Lubomír Franc z ČSSD. Podle něj odbory mají už jen jediný požadavek, ten ale prý nelze splnit
Ve stejný den budou řidiči v Královéhradeckém kraji na protest jezdit ve vestách, uvedl předseda odborů ve společnosti BusLine Jiří Kuchynka.
„Setkání jsem vnímal jako možnost o situaci znovu hovořit a odborářům sdělit naše postoje, možnosti a záležitosti, které se týkají i vůle ke kompromisům. Nabídli jsme jim také věci, které můžeme nově zapracovávat do zadávací dokumentace,“ popsal schůzku s odboráři hejtman Franc.
Podle něj odbory mají už jen jeden požadavek, kterým je zastavení výběrového řízení. To potvrdil ještě před schůzkou také Jiří Kuchyňka.
„Trvám na tom, protože zrušení stávajícího zadávacího řízení z důvodů vhodných zvláštního zřetele lze podle paragrafu 84,“ vysvětlil a dodal: „Myslíme si, že zakázka, čím více se v ní prohrabujeme a zkoumáme ji, přijde nám jako nejhorší veřejná zakázka, jaká byla kdy vypsána. Vlastně na deset let za pět a půl miliardy korun.“
Franc však po setkání uvedl, že na to kraj přistoupit nemůže, protože to nedovoluje zákon. Zrušení soutěže nebo změna podmínek by mohla být posuzovaná jako manipulace a radním kraje by tak hrozilo trestní stíhání.
Odměňování řidičů
Odboráři se především bojí toho, že zadávací podmínky tendru zakonzervují nynější úroveň odměňování řidičů, která se pohybuje mezi 75 až 78 korun na hodinu. Hejtman Lubomír Franc prý jejich obavám rozumí.
„Opravdu si cením jejich práce. Mají na starost tisíce lidí v Královéhradeckém kraji. Na druhou stranu jako kraj nemůžeme suplovat základní věc, kterou je vyjednávání o mzdách jednotlivých řidičů s jejich zaměstnavateli,“ vysvětlil Franc.
K tomu podle něj slouží kolektivní vyjednávání. „Chápu jejich obavy, a dokonce bych byl pro to, kdyby byla na úrovni státu vyjednána možnost dát jakousi mzdovou klauzuli do výběrových řízení. Ale dnešní zadávací podmínky pro výběrové řízení takovou možnost neumožňují,“ řekl.
„Radě chci navrhnout posunutí otevírání obálek o dva měsíce a vložení nových podmínek do zadávací dokumentace, které by určitým způsobem odrážely také mzdy pracovníků,“ doplnil Franc další postup.