Inkluze na ZŠ Lyčkovo náměstí funguje už roky, znevýhodněné děti se učí v běžných třídách
Rodiče, učitelé i politici v posledních měsících řeší, jak bude v praxi vypadat výuka nějak znevýhodněných dětí v běžných třídách. Od letošního září totiž podle novely školského zákona mohou rodiče posílat handicapované děti do běžných základních škol. V některých zařízeních ale společné vyučování už řadu let funguje. Příkladem je třeba pražská škola na Lyčkově náměstí.
V šesté třídě na základní škole v pražském Karlíně právě začíná krátkým testem hodina fyziky. „Počítám metry čtvereční,“ popisuje dvanáctiletá Viktorie
Dvěma žákům v první řadě pomáhá asistentka Markéta Rozsypalová. „Honza Kolář má atypický autismus a Tomáš Libecaj poruchu pozornosti.“
Třináctiletému Honzovi asistentka právě pomáhá, aby se soustředil na počítání příkladu a taky si přehledně zapsal probíranou látku do sešitu.
Společné vyučování už řadu let funguje na pražské škole na Lyčkově náměstí, přesvědčila se Pavla Lioliasová
„Aby v tom byl systém, je tam problém se zápisem, má sklon psát nesystematicky,“ vysvětluje Markéta Rozsypalová.
Oba kluci se shodují, že právě fyzika je ve škole baví. Třeba u Tomáše je to ale horší s jazyky. „Ve škole mě nebaví angličtina, nějaká slova třeba zapomínám překládat.“
Celkem je na základní škole v pražském Karlíně téměř 600 žáků. Skoro polovina z nich má upravený školní plán kvůli specifickým vzdělávacím potřebám