Jak se otvíral Pražský okruh
Právě před 24 hodinami byla slavnostně přestřižena páska u nové části Pražského okruhu. Motoristé na ni však vyrazili až o 3 hodiny později. Co se odehrálo mezi tím? Jak vypadá zprovozňování nové silnice? A objevila se nějaká komplikace?
Dopravní policisté už od osmé hodiny ranní stáli na začátku a konci nového úseku i na všech sjezdech, ale ani v půl jedenácté ještě nemůže plukovník Jiří Došek, který má celou akci na starosti, dát pokyn ke zprovoznění. „Nevidíš, prosím tě, jak vypadá situace v místech, kde došlo ke stříhání pásky?“ ptá se kolegy vysílačkou. „Vidím nějaká vozidla, takže to ještě chvíli bude trvat,“ dostává se mu odpovědi.
Jiří Došek drží v jedné ruce vysílačku a v druhé telefon, tedy dva nejdůležitější komunikační prostředky. Mezitím se major Miroslav Boušek vrátil z druhého konce dálnice D1. Jaká je tam vlastně situace? „Řekl bych, že stejná jako ráno. Zatím se nic nezměnilo a čekáme na otevření obou směrů,“ nastiňuje.
Za chvíli už stojíme na začátku nově dostavěného úseku směrem od dálnice D5. V tuto chvíli musejí ještě všechna vozidla odbočovat na Barrandovský most. Proměnné dopravní značky mluví jasně. Ukazují zákaz vjezdu a nápis Silnice uzavřena. Kromě nich je tu vůz Ředitelství silnic a dálnic ČR a napříč postavený policejní vůz, aby žádného řidiče nenapadlo vjet na novou silnici. To by se mělo zanedlouho změnit.
„Prosím kontrolu trasy od D5 k D1. Můžeš vyrazit,“ ozývá se opět z vysílačky. „Rozumím a jedu na kontrolu trasy,“ odpovídá Jiří Došek. S policejním vozem jsme projeli celých 23 kilometrů nového úseku. Vše je připraveno na to, aby vozidla, která budou směřovat z D1 na Prahu 5, využila tuto část Pražského okruhu.
„Čekáme jen na změnu dopravních značek. Jakmile se otočí značky, okruh bude bez problémů průjezdný. Od té chvíle budou první vozy směřovat na okruh,“ vysvětluje Jiří Došek aktuální situaci.
„Hotovo. Máš volno, zelenou,“ hlásí Jiří Došek svým kolegům do vysílačky. Přesně tři hodiny po slavnostním přestřižení pásky vjíždějí na část Pražského okruhu i běžná vozidla. „Značky jsou pryč a za námi jedou první auta. Najíždíme na Pražský okruh z dálnice D1,“ informují policisté.
Nejvyšší povolená rychlost na novém úseku je 130 kilometrů za hodinu a v tunelech samozřejmě 80 kilometrů za hodinu. Policisté však zvolili nejprve „vycházkové tempo“. „Jde o bezpečnost. Není dobré, aby hned první auto jelo nejvyšší povolenou rychlostí. Vozidla se nejprve zajedou při nižší rychlosti,“ domnívá se Jiří Došek.
Řidiči si tedy mohli vychutnat otevření nové dálnice, protože takovou situaci zažije člověk málokdy. „Dalo by se to tak říct. Je to historický okamžik, něco nového. Pevně věřím, že otevření tohoto úseku Praze pomůže,“ dodává Jiří Došek.
Nesledujeme auta, která jedou za námi, ale v protisměru jich jede opravdu hodně. Zdá se, že si všichni chtějí cestu co nejrychleji zkrátit. „Určitě,“ souhlasí Jiří Došek. „Všichni na tuto dálnici dlouho čekali a i nákladní vozy tu začínají jezdit.“ Blížíme ke konci nového úseku. „Je otevřeno, odjíždíme z Pražského okruhu,“ oznamuje nakonec Jiří Došek.
Zobrazit nově otevřený Pražský okruh na větší mapě