Janské Lázně si zvykají na mentalitu arabských klientů. Díky nim v zimě nezavřou

České lázeňství prožívá velmi těžké časy. Lázně po celé republice bojují s úbytkem pacientů, a tím i s nedostatkem peněz. Existenční potíže se snaží řešit různě; třeba tím, že se zaměřují na arabskou klientelu. Touto cestou se vydali i v Janských Lázních a neobešlo se to bez problémů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Secesní kolonáda

Secesní kolonáda | Foto: město Janské Lázně

Jen v letošním roce do Janských Lázní přijela stovka lidí z arabsky mluvících zemí. Nejčastěji jde o pacienty z Libye, Kataru a Saúdské Arábie. Jenže jejich muslimské zvyky se od těch českých výrazně liší, třeba i v rozdílném postavení ženy a muže:

„Na chodbách vidíme, že sedí třeba syn s ostatními Araby na jedné straně, a za rohem sedí jeho matka a dohromady s muži si nesedne,“ zmiňuje jeden z příkladů vedoucí rehabilitace Renata Dvořáková.

Ta dva roky pracovala v Saúdské Arábii a teď se jí základní arabské pojmy hodí. Pro své spolupracovníky připravila slovník asi 150 arabských pojmů, které lze využít při terapii: „Jsou to základní slovíčka typu nahoru – dolů, dopředu – dozadu, ruka, noha, hlava. Prostě části těla, směry, pohyby a podobně,“ popisuje Dvořáková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na arabskou klientelu v Janských Lázních se zaměřil reportér Václav Plecháček

To ale zdaleka není všechno. Při rozpisech služeb je třeba počítat s tím, že s muslimkou může rehabilitovat pouze žena, v žádném případě muž, a personál třeba musí také vědět, kterým směrem leží Mekka. Klienty to zajímá, protože tím směrem má ležet kobereček při modlitbách.

Nouze není ani o vyloženě pikantní historky. Třeba s Arabkou, která na jednotlivé procedury chodila podezřele brzo: „Pacientka tady vždycky seděla hodně brzo před procedurami, v ruce harmonogram s rozpisem procedur, kam má v kolik hodin jít. Nakonec jsme ale zjistili, že neumí číst ani psát,“ říká vedoucí rehabilitace.

Na změny si museli zvyknout i v kuchyni. Nejen v tom, že muslimové nejedí vepřové a často odmítají brambory a uzeniny, ale třeba speciálním požadavkem bylo halál maso. To se získá tak, že zvíře je zabito podříznutím hrdla.

„Náš způsob přípravy masa už od počátku, od zabití zvířete, se dle jejich náboženských zásad liší a s tím jsme měli problém, s tím jsme bojovali,“ přiznává nutriční terapeutka Blanka Rulfová. V lázních se dodnes vypráví historka, kdy si muslimští pacienti sháněli u podkrkonošských chovatelů živou ovci, kterou by si sami rituálně zabili.

Odlišná mentalita občas bývá důvodem stížností

Odlišná mentalita arabské klientely občas vede i ke stížnostem českých pacientů: „Mají úplně jiné zvyky, i jejich denní rytmus je úplně jinačí. Takže u nich večeře v deset hodin není problém a samozřejmě rádi u toho debatují, jsou trochu rušnější. A to českým klientům občas vadí,“ připouští obchodní manažer Martin Voženílek.

Podobné problémy ale řeší i v dalších českých lázních. Lázeňství totiž prožívá velmi těžké časy, a arabská klientela je tak jednou z možností, jak zabránit mnohamilionovým ztrátám a tím i případnému krachu. Třeba v Janských Lázních už mají na prosinec objednávku z Libye, a letos tak poprvé po mnoha letech v zimě nezavřou.

Václav Plecháček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme