Jeden z mostů na D1 v Ostravě čekají zátěžové testy, Eurovia to považuje za zbytečné

Na jednom ze dvou problematických mostů dálnice D1 (D47) u Ostravy chystá Ředitelství silnic a dálnic zátěžovou zkoušku. Původně měly být testy i na druhém mostě, stavba je ale údajně v tak špatném stavu, že by testy byly riskantní. ŘSD vyhodnotilo stav obou mostů jako havarijní a trvá na zásadní opravě. Stavební firma Eurovia naopak tvrdí, že jsou použitelné, i když s výhradami.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dopravní omezení na dálnici D1

dopravní omezení na dálnici D1 | Foto: Ondřej Jánoška

Od září nesmí na oba mosty v Ostravě-Přívoze vjet kamiony, osobní auta po nich smějí jezdit jen omezenou rychlostí. Podle Ředitelství silnic a dálnic jsou totiž v mostech praskliny.

„Je tam problém, který pochází už od vzniku samotné stavby. V základech mostů na obou stranách je nevhodný materiál, který v průběhu doby začal bobtnat a začal mostovky mezi těmi základy drtit,“ popisuje problém Jan Rýdl z ŘSD.

Přehrát

00:00 / 00:00

Problematické mosty na dálnici D1 v Ostravě - Přívoze čeká zátěžová zkouška. Hostem ČRo byl Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic

Podle něj je tak potřeba zásadní oprava, především vyměnit násypové části. „Nyní zkoumáme, do jaké míry jsou mosty poškozené a jak je bude třeba opravit. Jestli je nebude potřeba, řečeno s mírnou nadsázkou, postavit znova,“ vysvětluje.

Jeden z mostů nyní čeká zátěžový test, a to dynamický i statický. „Nejdříve necháme auta přes mosty jezdit, potom je na nich zaparkujeme a budeme měřit, jak se prohnuly a jak se pak po odvezení aut uvádějí do původního stavu. Zároveň se tam instaluje zařízení, které mosty rozkmitá, a měří se a sleduje dynamika a práce konstrukcí,“ popisuje zátěžové testy mostů Rýdl.

Testy podle něj mohou rozhodnout o tom, že ŘSD most zcela uzavře i pro osobní dopravu. „I to se může stát,“ přiznává. „Naším cílem je ale mosty opravit,“ dodává Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.

Mosty před šesti lety postavila společnost Eurovia. Podle její mluvčí Ivety Štočkové jsou zátěžové zkoušky bezpředmětné a neprůkazné.

„ŘSD jako majitel komunikace zcela zanedbal správu o mosty. Především takzvanou rektifikaci, to znamená jejich vyrovnávání,“ říká. Podle firmy můžou mosty dál používat vozidla do 24 tun.

Problematický úsek dálnice D47 (D1) | Foto: Český rozhlas

Petr Jansa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme