Jeden z mostů na D1 v Ostravě čekají zátěžové testy, Eurovia to považuje za zbytečné
Na jednom ze dvou problematických mostů dálnice D1 (D47) u Ostravy chystá Ředitelství silnic a dálnic zátěžovou zkoušku. Původně měly být testy i na druhém mostě, stavba je ale údajně v tak špatném stavu, že by testy byly riskantní. ŘSD vyhodnotilo stav obou mostů jako havarijní a trvá na zásadní opravě. Stavební firma Eurovia naopak tvrdí, že jsou použitelné, i když s výhradami.
Od září nesmí na oba mosty v Ostravě-Přívoze vjet kamiony, osobní auta po nich smějí jezdit jen omezenou rychlostí. Podle Ředitelství silnic a dálnic jsou totiž v mostech praskliny.
„Je tam problém, který pochází už od vzniku samotné stavby. V základech mostů na obou stranách je nevhodný materiál, který v průběhu doby začal bobtnat a začal mostovky mezi těmi základy drtit,“ popisuje problém Jan Rýdl z ŘSD.
Problematické mosty na dálnici D1 v Ostravě - Přívoze čeká zátěžová zkouška. Hostem ČRo byl Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic
Podle něj je tak potřeba zásadní oprava, především vyměnit násypové části. „Nyní zkoumáme, do jaké míry jsou mosty poškozené a jak je bude třeba opravit. Jestli je nebude potřeba, řečeno s mírnou nadsázkou, postavit znova,“ vysvětluje.
Jeden z mostů nyní čeká zátěžový test, a to dynamický i statický. „Nejdříve necháme auta přes mosty jezdit, potom je na nich zaparkujeme a budeme měřit, jak se prohnuly a jak se pak po odvezení aut uvádějí do původního stavu. Zároveň se tam instaluje zařízení, které mosty rozkmitá, a měří se a sleduje dynamika a práce konstrukcí,“ popisuje zátěžové testy mostů Rýdl.
Testy podle něj mohou rozhodnout o tom, že ŘSD most zcela uzavře i pro osobní dopravu. „I to se může stát,“ přiznává. „Naším cílem je ale mosty opravit,“ dodává Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.
Mosty před šesti lety postavila společnost Eurovia. Podle její mluvčí Ivety Štočkové jsou zátěžové zkoušky bezpředmětné a neprůkazné.
„ŘSD jako majitel komunikace zcela zanedbal správu o mosty. Především takzvanou rektifikaci, to znamená jejich vyrovnávání,“ říká. Podle firmy můžou mosty dál používat vozidla do 24 tun.