K odklonu kamionů z Prahy zatím nedojde, nejdříve se vyzkouší protihluková opatření

Už do roka by se mělo ulevit obyvatelům pražského Spořilova od hluku a dopravních emisí. Ministerstvo dopravy spolu s pražským magistrátem představilo soubor nových protihlukových opatření, které mají zklidnit provoz v jedné z nejvytíženějších oblastí města.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Schůzka koaličních expertů s ministrem financí Miroslavem Kalouskem (TOP 09) k daňové reformě, Pavel Dobeš

Schůzka koaličních expertů s ministrem financí Miroslavem Kalouskem (TOP 09) k daňové reformě, Pavel Dobeš | Foto: Filip Jandourek

„Je to poprvé, co ministerstvo dopravy tímto způsobem komunikuje s pražským magistrátem,“ ocenil primátor Prahy Bohuslav Svoboda po schůzce s ministrem dopravy Pavlem Dobešem ze vznikající platformy LIDEM.

Protihluková opatření jsou podle ministra rozdělena do tří kroků. Prvním bude snížení rychlosti v ulicích Senohrabská a Na Chodovci na 30 kilometrů v hodině, což by podle ministra mělo dosáhnout snížení hluku o 2,4 decibelu. Dalším krokem je vysázení hluk tlumící zeleně na Spořilovské ulici. V další fázi budou následovat stavební opatření.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministerstvo dopravy představilo protihluková opatření v Praze. Hostem Ozvěn dne byl ministr Pavel Dobeš

„V průběhu 12 měsíců budeme budovat vratnou rampu mezi Jižní spojkou a ulicí 5. května a opravovat most stávající vratné rampy. Stavební práce v první fázi mají stát celkem 85 milionů korun. Tato částka bude řešena rozpočtovým opatřením ze státního fondu dopravní infrastruktury,“ uvedl ministr Dobeš s tím, že dalších 10 milionů pak zaplatí Praha za výsadbu zeleně.

„Po této první části dojde k měření hlukové zátěže. Pokud bude stále přesahovat limitní mez, budeme dále navrhovat další řešení,“ dodal.

V úvahu by pak přicházela výměna povrchu komunikací, případně i zákaz nočního průjezdu kamionů Prahou. Zatím se podle Dobeše úplný zákaz vjezdu kamionu do Prahy zavádět nebude.

Sídliště Spořilov v Praze | Foto: Filip Jandourek

„Je tomu hlavně z toho důvodu, že dneska se v nočních hodinách intenzita pohybuje kolem 1200 nákladních automobilů, které, pokud by dostaly zákaz vjezdu do hlavního města, musely by být odstaveny už někde za Brnem. Protože v tuto chvíli nemáme dostatečné kapacity odstavných parkovišť,“ vysvětlil.

Oblast by se díky novým opatřením mohla zbavit až 50 procent kamionů a o polovinu by měl klesnout také hluk.

V dané situaci jde o nejlepší možné kroky, musí být však jen dočasné

Dohodu pražského magistrátu a ministerstva dopravy přivítal také Jan Krčmář z iniciativy Auto-Mat. Podle něj jde v dané situaci o nejlepší možné kroky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dohodu o protihlukových opatřeních jsme rozebrali na Rádiu Česko s ředitelem odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Milanem Dontem a také s Janem Krčmářem z iniciativy Auto-Mat .

„Nová rampa také pomůže při humanizaci magistrály. Je nutné ale říct, že se smí jednat opravdu pouze o dočasné kroky a dlouhodobě se nesmí stát, že se situace zafixuje po stavbě rampy,“ zdůraznil na Rádiu Česko.

Problémem je podle něj to, že Praha řeší pouze stávající hluk, ale neřeší to, jak mu předejít.

„Protihluková opatření jako bariéry nebo nové povrchy a obzvlášť snižování rychlosti vítáme, ale důležité je, aby právě Praha pochopila, že dlouhodobým řešením je snižování počtu aut ve městě,“ dodal.

‚Snesitelné úrovně hluku nebude dosaženo‘

Jana Růžičková z občanského sdružení SOS Spořilov v reakci na představení nových protihlukových opatření ve večerních Ozvěnách dne na Radiožurnálu prohlásila, že snesitelné úrovně hluku i přes opatření nebude velice pravděpodobně dosaženo. „Dosažené zklidnění nebude tedy dostatečné,“ řekla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem večerních Ozvěn dne na Radiožurnálu byla Jana Růžičková z občanského sdružení SOS Spořilov

Růžičková oceňuje snahu magistrátu a ministerstva s problémem něco dělat, řešení je prý ale jen částečné: „Za nedokončený Pražský okruh je odpovědný stát a za převod dopravy z Jižní spojky na Spořilovskou magistrát. Oba tyto subjekty by měly usilovat o zákaz těžké tranzitní dopravy v Praze z důvodu ochrany veřejného zdraví.“

„Úřady skutečně ignorují správná řešení a nabízejí drahá a málo účinná opatření,“ poznamenala Růžíčková. K úplnému zákazu kamionů v Praze uvedla i alternativní variantu: „My říkáme ještě opatření, kdy bude doprava rovnoměrně rozdělena do Středočeského kraje na Jižní spojku a na Spořilovskou.“

Matěj Skalický, bre, Evelyna Kulíšková, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme