Kamiony na cestě do Německa drtí okresní silnici na Českolipsku, místní protestují

Těžká nákladní doprava na silnici z České Lípy na Děčín ohrožuje domy podél komunikace. V obcích Stružnice, Jezvé nebo Horní Police stojí často jen metr od vozovky, po které kamiony projíždějí. Komplikace s provozem začaly od doby, kdy se otevřel hraniční přechod Petrovice.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přemíra kamionové dopravy na silnici 2. třídy mezi Českou Lípou a Žandovem | Foto: Tomáš Mařas

Místa mezi domy jsou tak úzká, že často dochází ke kolizím. „Ve večerních hodinách to je třeba deset kamionů za sebou. Podél baráku vede kanalizace a to jsou děsný otřesy,“ popisuje jeden z místních obyvatel, Roman Skrčený.

„Když jdete ve večerních hodinách ven a řítí se na vás z každé strany pět kamionů... Bydlíme v takovém úseku, kde kamion musí zastavit z jedné strany, aby ten druhý se tam vešel. Kolikrát se stalo, že už si tam o sebe rozbily zrcátka,“ potvrzuje Skrčený.

Silnice je zatížená dopravou víc než v minulosti, což připouští i starosta Stružnice Jan Mečíř ze Starostů pro Liberecký kraj.

„To zatížení nákladní dopravou se velice zvýšilo. My jsme to počítali před třemi lety, bylo to zhruba sedmkrát. Od té doby, co byl zprovozněn dálniční přechod do Německa a tahle komunikace je jednou z těch, kde se kamiony přibližují k té dálnici, “ vypočítává.

Přehrát

00:00 / 00:00

O dopravní situaci mezi Českou Lípou a Žandovem natáčel redaktor Tomáš Mařas

Možností, jak se dostat do Ústeckého kraje z Českolipska, je několik. Velmi často volí řidiči právě cestu přes Stružnici, Jezvé a Horní Polici, tedy silnici druhé třídy. Starosta Stružnice by nejraději viděl těžkou nákladní dopravu na jiných silnicích.

Okresní silnice je nejvytíženější

„Přes nás přechází komunikace 2. třídy, což je doprava mezi okresy a jako taková by měla sloužit. Máme tady směrem od Liberce do Ústeckého kraje dvě komunikace, to jsou obě jedničky. Ta hustota tam je v současné době nižší než na dvojce, která prochází údolím Ploučnice. Ty kamiony nám ničí i statiku domů, “ říká Mečíř.

Situaci začali už před časem řešit na děčínské straně silnice. Obyvatelé sepsali petici, ve které požadují omezení nákladní dopravy.

Možnost připojit se k ní přivítal i starosta Mečíř: „My jsme se k té petici připojili jako obyvatelé údolí Ploučnice, protože cítíme potřebu tento letitý problém nějak řešit.“

Podle hejtmana Libereckého kraje Martina Půty ze Starostů pro Liberecký kraj by bylo řešením zavedení mýta.

Přemíra kamionové dopravy na silnici 2. třídy mezi Českou Lípou a Žandovem | Foto: Tomáš Mařas

Průjezd kamionů po dvojkových a trojkových komunikacích by tak pro nákladní dopravu byl dražší než jízda po silnicích vyšších tříd.

Starosta Stružnice Jan Mečíř vidí i jiné možnosti: „Možná by se mýto tady dalo udělat, ale nepovažuju to za řešení. Spíš považuju za řešení omezit hmotnost na x tun. “

Hejtman Martin Půta chce společně s radními pro dopravu Libereckého i Ústeckého kraje a dopravní policií vytvořit skupinu, která má situaci posoudit a nabídnout řešení.

Půta se už kvůli řešení situace setkal s hejtmanem Ústeckého kraje Oldřichem Bubeníčkem.

Tomáš Mařas, Tomáš S. Šťástka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme