Kolem přestavby Masarykova nádraží propukl konflikt kvůli rychlodráze

Masarykovo nádraží čeká kompletní přestavba. Změnu územního plánu, který ji umožní, již schválili pražští radní. Podle návrhu město společně s investory opraví nejen kolejiště s budovou nádraží, ale také propojí okolní ulice nebo rozšíří zeleň. Součástí plánu je i stavba rychlodráhy na letiště a dál na Kladnu. K ní však má výhrady Praha 1.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Masarykovo nádraží v Praze | Foto: Marián Vojtek

Plánovaná změna zachovává budovu nádraží a chrání objekt pošty u Hybernské ulice. Umožňuje kromě jiného propojení ulic Pernerova a Na Florenci. Prostor se tak má otevřít a objeví se tam více zeleně.

Počítá se i s vybudováním železničního muzea. Všechny tyto úpravy jsou víceméně bezesporné. Napjatá atmosféra ale panuje kolem plánované rychlodráhy na letiště.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o přestavbě Masarykova nádraží a připomínkách k rychlodráze na letiště zjišťovala redaktorka ČRo Evelyna Kulíšková

„Důvod je v počtu kolejí. Samozřejmě rychlodráha je potřebná, ale my jenom říkáme, že ponechání dvou kolejí v rezervě, to jest ze sedmi na devět, zbytečně blokuje centrum Prahy," vysvětluje Oldřich Lomecký z TOP 09, starosta Prahy 1, která vlastní jeden z dotčených pozemků.

Městská část se také obává, že by právě tam mohl vzniknout další „brownfield", tedy jakési zanedbané území nikoho. Podle náměstka primátora Tomáše Hudečka z TOP 09 ale bude na řešení konkrétních problémů prostor ještě při dalších vyjednáváních.

„Stále není vyřešeno spojení od Kladna a přes Negrelliho viadukt směrem na hlavní nádraží. Toto spojení v budoucnu je natolik finančně nákladné, že se obávám, že stát v podobě svých akciových společností České dráhy a SŽDC nebude toto řešení v nejbližší době schopen realizovat," říká Hudeček.

Secesní Masarykovo nádraží podle něj zůstává významným dopravním uzlem nejen pro Pražany, ale především pro cestující ze severozápadní části středních Čech.

Nádraží ročně odbaví bezmála 100 tisíc vlakových souprav a město stojí o další nárůst kapacity. Jeho význam, jak se Hudeček domnívá, v budoucnu ještě poroste.

Změnu územního plánu, která přestavbu Masarykova nádraží definitivně potvrdí, musí ještě schválit pražští zastupitelé. Rozhodnout by měli na březnovém zasedání.

Evelyna Kulíšková, Alina Holušová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme