Kolín se dostal do téměř miliardového dluhu kvůli bytům pro automobilku TPCA

Automobilka TPCA měla z Kolína udělat jedno z nejbohatších českých měst. Je to ale naopak, třicetitisícové středočeské město se topí v dluzích. Do téměř miliardového manka se dostal kvůli bytům, které nechal postavit před šesti lety právě pro zaměstnance nově vznikající automobilky. Výstavbu 850 bytů pro výrobce toyot, peugeotů a citröenů měla zaplatit Zemanova vláda. Jenže ze slibu sešlo a byty zůstaly na účtu Kolína. Dluh bude město splácet ještě šestnáct let, každý rok musí bankám poslat zhruba 120 milionů korun.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

automobilka TPCA v Kolíně | Foto: TPCA

„Město Kolín jednoduše počítá s tím, že ze svého rozpočtu musí podstatnou část poskytnout na dluhovou službu a tomu přizpůsobujeme naše investice. Nicméně běžný chod města jako je policie, úklid a běžná starost o komfort občanů a občanskou vybavenost funguje,“ říká starosta Kolína Vít Rakušan.

Omezovat musí město větší investice. Musí obezřetně zvažovat, co pro občany v příštích letech vybuduje.

„Jsou tady projekty, které jsou dlouhodobě odkládány - revitalizace autobusového nádraží nebo stavba multifunkční sportovní haly. To by si jistě obyvatelé Kolína přáli a zasloužili, na ty ale v současně době není, ale domnívám se, že rozpočet i přes obrovský dluh je stabilizovaný, je vyrovnaný a nedochází k dalšímu zadlužování města. Se současnou pomocí státu se nám ho daří splácet,“ vysvětluje Rakušan.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Světa o druhé byl starosta Kolína Vít Rakušan (Změna pro Kolín)

Město za rok 2012 zaplatí 126 milionů. Podle starosty jde o pomyslný vrchol dluhu. V příštích letech bude docházet ke snižování dluhu a například v roce 2028 by se měl dluh pohybovat kolem 20 milionů korun.

Rozpočet města Kolína je 900 milionů korun ročně. Další možností, kde vzít finanční prostředky, jsou prodeje v průmyslové zóně Kolín-Ovčáry, kde zbývají neprodané pozemky v hodnotě 400 milionů korun. A investoři jsou na obzoru.

„Zrovna dnes jsme připravovali k podpisu smlouvu o smlouvě budoucí s jedním poměrně významným investorem. Jenom v roce 2012 by z prodeje pozemku mělo do městského rozpočtu přitéct téměř 30 milionů korun,“ říká Rakušan.

Město nebude zaplacení bytů na českém státu vymáhat. Závazek byl pouze ústní.

Vít Rakušan (Kolín) | Foto: Petr Jindra

„My můžeme se státem jen dál jednat. Musím říct, že ministerstvo financí se k nám postavilo přeci jenom velmi dobře. V roce 2011 nám poskytlo výraznou návratnou finanční výpomoc, která je bezúročná, což pro nás rovněž znamená velkou pomoc. Ušetříme peníze na úrocích a ty posléze můžeme investovat do rozvoje města.

S příchodem automobilky TPCA město zintenzivnilo průmyslovou výrobu, do města přišli noví obyvatelé a k tomu se musí přizpůsobovat jak infrastruktura, tak například činnost městské policie.

„Myslím si, že město za tu dobu šesti sedmi let, co tu automobilka je, si na tuto investici zvyklo a musíme říci, že na druhou stranu automobilka poskytuje více jak 3 tisícům lidí z místního regionu práci a její odchod by znamenal obrovské problémy v sociální oblasti a v nezaměstnanosti. Navíc automobilka podporuje sportovní a kulturní akce v regionu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme