Kraje se bojí konce memoranda o dopravní obslužnosti, dotace pro ČD můžou klesnout

Krajům hrozí zánik memoranda o dopravní obslužnosti. S krajskými samosprávami je uzavřela vláda Jana Fischera a České dráhy. Podle náměstka olomouckého hejtmana Aloise Mačáka (ČSSD) se předpokládá, že od ledna příštího roku by se tato úmluva už nemusela plnit tak jako dosud. Ministerstvo dopravy totiž upřednostňuje toto financování přes rozpočtové určení daní.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železniční doprava

Železniční doprava | Foto: František Tichý

Stát ročně posílá na ztrátové regionální železnice krajům 2,6 miliardy korun, které kraje přeposílají Českým drahám. Alois Mačák se proto obává, že by dotace na základě rozpočtového určení kvůli špatné kondici české ekonomiky mohly výrazně klesnout.

„Chceme rozvíjet a zkvalitňovat systém veřejné dopravy, na druhou stranu pokud by vypadl jeden z pilířů financování, pro Olomoucký kraj je to částka každoročně 210 miliónů a pokud bychom nedostávali, respektive České dráhy tuto částku, museli bychom omezovat dopravní obslužnost zhruba o 40 procent.“

„Uděláme v rámci možností maximum, aby ministerstvo dopravy ještě svůj názor přehodnotilo. Myslíme si, že není důvod, pokud bylo uzavřeno memorandum, uzavřela je vláda, aby kontinuita nadále pokračovala,“ míní Mačák.

Olomoucký kraj letos do zajištění dopravní obslužnosti dává 788 milionů korun, o 20 milionů víc než loni. Na úhradu prokazatelné ztráty železniční dopravy letos Olomoucký kraj vyčlenil 418 milionů, loni to bylo 396 milionů.

Blanka Mazalová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme