Krajský soud vyhověl žalobě tří obcí na Benešovsku a zrušil návrh středočeského úseku D3

Třem obcím na Benešovsku a jednomu vlastníkovi rodinného domu se nelíbil návrh středočeské trasy dálnice D3, která má spojit Prahu s jižními Čechami. Podali žalobu a uspěli. Krajský soud zrušil návrh takzvané západní trasy, se kterou ve svém územním plánu počítal Středočeský kraj a kterou schválilo i ministerstvo životního prostředí. Obce mají z úspěchu radost, ale kraj zvažuje, že rozhodnutí soudu napadne a podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový úsek dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí byl slavnostně otevřen | Zdroj: ČTK

„Já si myslím, že je to velmi špatně, protože všichni občané směrem od Prahy do jižních Čech a dál čekají, že dálnice bude. Všichni jsme se těšili, že třeba v horizontu pár let bude možné dojet z Prahy do Českých Budějovic. Tohle je záležitost, která všechno hází zpátky možná o několik desítek let,“ říká řidič Petr z Benešovska.

Přehrát

00:00 / 00:00

O zrušení trasy dálnice D3 informovala redaktorka Alena Rokosová

V plánech dálniční sítě je dálnice D3 už od roku 1987. Petr není sám, komu neustálé oddalování stavby vadí.

„Myslím si, že by se mezi sebou měly konečně obce a stát dohodnout, protože by to všem řidičům zkrátilo a zpříjemnilo cestu,“ říká další z řidičů Zdeněk.

Ačkoli takzvaná západní varianta byla vybrána ze tří možností jako nejméně škodlivá a už je tam téměř dokončen geologický průzkum, podle verdiktu krajského soudu Středočeský kraj dostatečně nevyhodnotil vlivy této varianty.

Vyhověl tak žalobě tří obcí na Benešovku, jde o Tisem, Václavice a Ješetice, a jednoho vlastníka rodinného domu. Proč návrh šedesátikilometrové trasy odmítá obec Tisem, vysvětluje jeden ze zastupitelů - Jaroslav Hlaváč zvolený za nezávislé:

Nový úsek dálnice D3 z Tábora do Veselí nad Lužnicí byl slavnostně otevřen | Foto: ČTK

„Umístění dálnice, tak jak bylo navrženo, mělo být vedeno na nadzemních pilotech. To znamená, že obec Tisem by byla položena pod dálnicí, a tak jak západní větry proudí směrem od dálnice, zhoršilo by to životní prostředí v obci. Dálnice by přerušila jediný zdroj pitné vody, která je v místě pro obec. Musely by se hledat nějaké náhradní zdroje. Dalším aspektem bylo, že přímo v obci měl být dálniční sjezd. Tím by se zvýšila hustota provozu.“

Středočeský kraj s verdiktem soudu nesouhlasí. Hejtman Josef Řihák z ČSSD tvrdí, že všechna stanoviska kraje týkající se vedení trasy jsou v souladu s platnou legislativou a vybraná cesta je nejlepším řešením. A náměstek pro dopravu, Miloš Petera z ČSSD, předpovídá, že teď se výstavba D3 oddálí zase minimálně o dva roky.

„Pro nás to znamená, že musíme projednat, v případě, že to nabyde právní moci, a to asi ano, nový vyšší územní plán Středočeského kraje. To vidím jako problém. Samozřejmě se zváží kasační stížnost, ta by to mohla ještě někam vrátit.“

O kasační stížnosti se rozhodne v pondělí

O tom, jestli kraj podá kasační stížnost a napadne tak verdikt krajského soudu, rozhodne pondělní rada. Oddálení stavby podle Miloše Petery znamená zakonzervování stavu tak, jak je:

„Samozřejmě nám auta stoupají, takže bude zhoršená bezpečnost a bude to pro řidiče nepříjemné.“

Jaroslav Hlaváč doufá, že budou znovu posouzeny navržené varianty: „Jednou z těch variant je rozšíření stávající silnice I/3. To by nejenom pro obec Tisem, ale i pro další obce, kterých se to týkalo, vyřešilo věc, pro kterou bojovaly.“

Teď se každopádně zdá, že řidiči si na přímou spojnici Prahy s Rakouskem, o které se uvažovalo už v roce 1939, budou muset ještě nějakou dobu počkat.

A.Rokosová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme