Královéhradecký kraj zrušil část autobusových spojů, některé obce to kritizují
Části starostů se nelíbí nové jízdní řády v Královéhradeckém kraji. Ten od neděle zrušil část autobusových spojů. Do veřejné dopravy dá letos o 10 milionů korun méně než loni, a kvůli úsporám se tak dotované linky zkrátily o 1,7 procenta.
Rozhodně nechceme žádnou obec odříznout od světa. Lidé se musí dostat do práce, školy a třeba za lékařem. Rušíme hlavně nevyužívané spoje, říká krajský radní pro dopravu sociální demokrat Karel Janeček.
„V roce 2012 kraj utratil za autobusovou dopravní obslužnost 300 milionů korun. V letošním roce počítáme i po navýšení s částkou 290 milionů korun. Takže je potřeba se vejít do této částky,“ přibližuje.
Části starostů se nelíbí nové jízdní řády v Královéhradeckém kraji. Podrobnosti zjišťoval redaktor Jiří Fremuth
Některé obce ale kraj kritizují. Například vesnička u Opočna Mokré. Od včerejška tam přestalo zajíždět šest autobusových linek. Starostce Blance Kučerové připadá organizace krajské dopravy chaotická.
„Nás velice překvapilo, když nám udělali minimálně 20 spojů přes vesnici a ty jezdily i soboty a neděle, což bylo velice neekonomické. Ale v současné době nám ruší i spoje, které my potřebujeme,“ vysvětluje.
Několik nedávno zřízených linek přestalo od neděle jezdit také do městečka na Jičínsku - Vysokého Veselí. „Jednalo se zhruba o tři spoje a problém s tím nemáme, protože byly opravdu nevyužívané občany,“ říká starosta Luboš Holman.
Jiří Král ředitel společnosti Oredo, která ve východních Čechách organizuje kraji dotovanou dopravu, říká, že se ruší hlavně málo využívané linky. Třeba ty, kde se na jízdném vybere méně než pět korun za kilometr. Před létem pak podle něj přijde ještě větší redukce autobusových linek.
„K březnu tohoto roku dáváme dolů objem 1,7 procenta s tím, že se ale v červnu musíme dostat o další 3,1 procenta. Čili to bude další větší redukce jízdních řádů. Abychom se dostali na limity, které máme stanoveny vedením Královéhradeckého kraje na částku zhruba 17,2 milionu ze současných 18 a půl milionu,“ vypočítává Král,
Od března navíc linky, kde se dlouho neměnilo jízdné, podražily o pět procent.