Kvůli rozšiřování D1 stát zboří a znovu postaví téměř všechny nadjezdy. I ty, které nikdo nepoužívá

Kvůli rozšíření dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou dělníci zboří téměř všech čtyřicet nadjezdů. Mosty prý mají pilíře blízko u sebe a dálnice rozšířená o metr a půl by se pod ně nevešla. V celkové sumě 23 miliard korun se stamilionová položka za nové nadjezdy snadno ztratí, jak ale Radiožurnál zjistil, i tady by šlo ušetřit. Mosty často zejí prázdnotou, protože už dnes nejsou potřeba.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Most, po kterém nikdo nechodí, má být zbořen a postaven nový za 25 milionů korun

Most, po kterém nikdo nechodí, má být zbořen a postaven nový za 25 milionů korun | Foto: Petr Sehnoutka | Zdroj: Český rozhlas

Po mostě na 42. kilometru brněnské dálnice na úrovni Českého Šternberku zřídkakdy projede cyklista nebo projde někdo z místních. Most je sice široký komfortních devět metrů, ale auta po něm nejezdí. Není totiž kam, cesta končí v poli.

Před rekonstrukcí se proto chvíli uvažovalo o tom, že když už se musí most bořit, tak natrvalo. Jenže obec Všechlapy, které devět metrů široký nadjezd patří, nakonec rozhodla jinak, říká starosta obce Luboš Kuneš:

Přehrát

00:00 / 00:00

Stát na dálnici D1 zbourá téměř všechny nadjezdy, protože jsou pro rozšíření dálnice příliš úzké. Natáčel o tom Petr Sehnoutka

„Obec o tom jednala loni. Většina rozhodla, že most bude, protože na tom mostu máme reklamy a to je náš jediný příjem. Proto jsme odsouhlasili, že ten most chceme.“

Necelých 100 tisíc korun je zásadní příjem do obecní pokladny. Jenže nový most přijde na 25 milionů. A i když patří obci, opravovat ho chce státní podnik Ředitelství silnic a dálnic a tak ho také musí zaplatit, upozorňuje Radek Mátl, který je na ŘSD pověřený přípravou modernizace D1:

Stát chce zrušit rodinný motorest na D1. Majitelé se brání

Číst článek

„Zastupitelstvo obce Všechlapy rozhodlo jednomyslně pět ku nule, že chtějí most ponechat a chtějí si ho nechat ve vlastnictví i nadále do dalších let. To znamená, že povinností ŘSD vzhledem k tomu, že se jedná o provozní škodu, bylo ten most snést a postavit nový a ponechat v takovým stavu, jako je nyní.“

Jen v tomto prvním úseku, kde se má letos začít s modernizací D1, stojí další most. Po něm sice za den několik aut projede, ale i ta se počítají na prstech jedné ruky. Nadjezd patří obci Psáře a i ta chce most nový.

Obec Všechlapy chce most postavit znovu, protože na něm může mít reklamu, ze které má necelých sto tisíc korun ročně | Foto: Petr Sehnoutka

Málo využívaných nadjezdů je přitom na celé modernizované trase daleko víc. A i když projekt počítá s jejich znovupostavením, Radek Mátl z ŘSD tvrdí, že stát je za každou cenu opravovat nechce.

„Já se ještě chystám, že bychom objeli jednotlivé starosty, kterým ty mosty patří a znovu se s nimi pobavili, jestli opravdu ty mosty chtějí. A v případě, že tomu tak nebude, v případě, že bude ten názor, že ty mosty nepotřebují, tak ŘSD je v žádném případě stavět nebude,“ uvádí Mátl.

Rozšíření dálnice má začít letos a skončit v roce 2018.

Petr Sehnoutka, pir Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme