Lanovka na Sněžku jezdí naposledy, 63 let provozu utne rekonstrukce
Dnes naposledy se v Peci pod Sněžkou rozjede lanovka na Sněžku, respektive její první úsek na Růžovou horu. Nejstarší dochované zařízení svého druhu u nás po 63 letech provozu vystřídá moderní kabinková lanovka.
„Babičku mezi českými lanovkami“ čeká kompletní rekonstrukce. V březnu roku 2014 by na nejvyšší českou horu měla vyjet nová kabinková lanovka. Dnes se proto stará lanovka rozjede naposledy.
„Poslední den jedeme normálně podle jízdního řádu a poslední cestující mohou nastoupit v 19 hodin jak nahoru, tak dolu,“ informuje náčelník lanové dráhy Jiří Martinec.
Náčelník lanové dráhy na Sněžku Jiří Martinec hostem Ranního interview Radiožurnálu
Poprvé se lanovka rozjela už v roce 1949. „Hned po zahájení byl zájem obrovský, druhý takový boom byl někdy v 70. letech při odborových rekreacích, kdy se na hory jezdilo skoro zadarmo. Dá se říct, že i v 80. letech bylo cestujících podle dochovaných údajů dost,“ uvádí Martinec.
V posledních letech pak podle něj lanovka na Sněžku stabilně vyvážela kolem 90 tisíc lidí ročně. Provoz byl výdělečný.
Lanovka se řadila mezi špičku tehdejší technologie. Konstruovala ji chrudimská Transporta podle švýcarské licence. Měla mít životnost 17 let, nakonec vydržela téměř čtyřnásobně dlouho.
Podle Martince ale není proč smutnit. Za rok a půl tu bude lanovka nová, dvakrát rychlejší. Stavba už začala, i když s potížemi.
„Problémy, které nastaly u spodní stanice, jsou víceméně odstraněny. Práce pokračují. Věřím tomu, že se to stihne,“ říká Martinec a dodává:
„Stavba by měla stát asi 300 milionů korun, z toho zhruba 230 milionů je z evropských peněz.“
Dokud nové čtyřmístné kabinky nebudou v provozu, radí Martinec vydat se na Sněžku z Horní Malé Úpy. Jde prý o nejsnazší cestu s nejmenším převýšením a trasa vydá na půldenní výlet.