Letadla se na hlavní dráhu Letiště Václava Havla vrátí 1. října

Oprava hlavní dráhy na pražském Letišti Václava Havla jde pomalu do finále. Dělníci z ranveje odvezli téměř 400 tun rozdrceného materiálu a v současné době na ni speciální stroje nanášejí nový cementobetonový povrch. Letadla začnou novou dráhu využívat 1. října.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oprava ranveje na letišti Václava Havla v Praze

Oprava ranveje na letišti Václava Havla v Praze | Foto: Anna Königsmarková | Zdroj: Český rozhlas

Nad letištěm se v současné době nerozléhá jen zvuk vzlétajících letadel. Téměř tři kilometry dlouhý úsek hlavní dráhy v květnu obsadily sbíječky, jeřáby, kamiony a také speciální stroj zvaný finišer. Vypadá jako obří lis, který na plochu dráhy nanáší nový cementobetonový povrch.

„Finišer jako takový je speciální stroj, ale využívá se také na dálnicích. Jediným rozdílem mezi dálnicí a ranvejí je v tloušťce desky, která je zde 40 centimetrů, a zároveň v šířce pokládky, kdy finišer na této dráze pokládá pruh o šířce 15 metrů,“ vysvětluje ředitel letiště pro rozvoj a správu majetku Jiří Kraus, který má na starosti investice.

Přehrát

00:00 / 00:00

O průběhu oprava hlavní ranveje Letiště Václava Havla informovala reportérka Anna Königsmarková

Finišer ve dne odpočívá, dělníci ho používají hlavně v noci, kdy teploty klesnou pod dvacet stupňů Celsia. Za tu dobu stroj zvládne pokrýt až 350 metrů dlouhý úsek. Jak ale dodává vedoucí stavby Jiří Kovář, neméně důležitá je i spodní vrstva mezerovitého drenážního betonu.

„Což je taková víceméně česká specialita, dělá se to už spoustu let. Má za úkol zachytit případnou vodu proniknutou do konstrukce, ať zespoda nebo seshora,“ říká.

Dráha svým zatížením bude schopná přijmout ta největší letadla, jako například AirBus 380, který má hmotnost kolem 570 tun. Na ranvej přijdou i nová navigační světla, čidla, která hlásí námrazu, a také zabezpečovací systém.

Oprava ranveje na letišti Václava Havla v Praze | Foto: Anna Königsmarková

Podle harmonogramu by měly práce skončit na konci září. Než se na dráhu dostanou letadla, čeká ji komplexní zkouška. „Potom všem musí projít komplexními zkouškami a takzvaným záletem a schválením úřadu civilního letectví. Pak může jít teprve dráha do provozu,“ dodává Jiří Kraus.

Celá oprava, která začala už v loňském roce, přišla letiště na téměř půl miliardy korun. Nová dráha bude mít životnost 30 až 40 let.

Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme