Letiště Václava Havla otevírá opravenou hlavní dráhu. Unese i velmi těžká letadla

Hlavní ranvej na pražském Letišti Václava Havla se po roce a půl oprav slavnostně vrátila do provozu. První letadla byla z rekonstruované dráhy odbavena kolem 18. hodiny.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oprava ranveje na letišti Václava Havla

Oprava ranveje na letišti Václava Havla | Foto: Letiště Praha

Opravy trvaly zhruba čtyři měsíce čistého času a vyšly na bezmála půl miliardy korun. Kompletně byly vyměněny například odvodňovací žlaby, kabelové šachty nebo světelná zabezpečovací zařízení.

Ranvej ale hlavně dostala odolný povrch a mohou na ní přistávat i ta nejtěžší letadla, například 500tunový Airbus 380. Nakonec dráha prošla komplexními zkouškami a takzvaným záletem. Schválit ji musel také Úřad pro civilní letectví.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podrobnosti o opravě ranveje i další plány Letiště Václava Havla zjišťovala reportérka Evelyna Kulíšková

Obyvatelé Kladenska i okrajových částí Prahy se s přestávkami rok a půl potýkali se zvýšeným hlukem. Letadla totiž během rekonstrukce vzlétala na vedlejší ranveji směrem na Kladno a přistávala přes Prahu.

Místní jsou sice zvyklí, letadla jim nad hlavou létají vždy dvakrát ročně při pravidelné údržbě hlavní dráhy ruzyňského letiště, tentokrát ale trvaly zhoršené podmínky několik měsíců.

Letiště Václava Havla se proto s městy a obcemi dohodlo na finanční kompenzaci. Vynaložilo na ni částky v řádech milionů korun. Například Lidice dostaly 125 tisíc, které použijí na stavbu víceúčelového hřiště, Kladno zase dostalo milion a půl na nové chodníky.

Stavební práce na Letišti Václava Havla ovšem nekončí. Kvůli navýšení kapacity se plánuje nová paralelní ranvej. V současné době je odbaveno asi 11 milionů cestujících ročně, díky nové dráze bude moci letiště pojmout až dvojnásobek.

Letiště by chtělo získat povolení k zahájení prací do roku 2015. Druhá dráha by mohla jít podle odhadů do provozu v roce 2019. Stát by měla kolem devíti miliard korun. Paralelní ranvej by ulevila desítkám tisíc obyvatel Prahy a Kladenska, letiště už by totiž nemuselo využívat vedlejší vzletovou dráhu.

Letiště Václava Havla | Foto: Michal Jindra

Evelyna Kulíšková, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme