Lidé linku 155 často zneužívají, zlobí se liberečtí záchranáři

Denně zavolá na Zdravotní záchrannou službu Libereckého kraje kolem dvou set lidí. Často se jedná o otázku života a smrti, někteří lidé však na linku 155 zavolají, i když akutní pomoc nepotřebují. Podle záchranářů si tak chtějí zjednodušit situaci nebo si ušetřit cestu k lékaři.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Telefonní budka, telefon, O2, veřejný telefonní automat | Foto: Filip Jandourek

Podle dispečerky Hany Sejkorové lidé volají a tísňovou linku zbytečně zhruba ve třiceti procentech případů.

„Jsou to virózy, teploty. Volají třeba, že se říznou do prstu a takové věci, které by běžně člověk ošetřil doma,“ popisuje dispečerka.

Přehrát

00:00 / 00:00

O případy, kvůli kterým lidé volají liberecké záchranáře, se zajímala redaktorka Eva Malá

Lidé prý také volali, že nevědí, kde se mají nechat ošetřit, nebo třeba že mají montážní pěnu na rukách. „A že tam je napsané, že mají co nejdříve vyhledat první pomoc,“ dodává Hana Sejkorová.

Zvláštní skupinou volajících jsou podle libereckých záchranářů bezdomovci pod vlivem alkoholu.

„Při posledním výjezdu měl alkoholik dvě a půl promile, došel k telefonní budce a zavolal na záchranku, že mu je špatně. Aby měl jistotu, že přijede záchranka, tak ho bolelo na hrudníku. Ale při příjezdu se tam vybavoval s ostatními,“ líčí ředitel Zdravotní záchranné služby Libereckého kraje Vladimír Hadač.

Odmítnout takového pacienta je velmi těžké. „Je to trošku oříšek, protože když ten člověk bude trvat na svém, tak ho musíme odvézt do zdravotnického zařízení. Tam se tím zabývá další lékař, zdravotní personál, laboratoř, rentgeny, pak se zjistí, že mu nic není, že měl akorát přes dvě promile. Dostane čajíček, vyspí se a jde domů,“ konstatuje Hadač.

Jen v ohrožení života

Posádky záchranářů by podle Hadače měly v ideálním případě vyjíždět pouze k pacientům, kteří jsou v ohrožení života.

Pokud si někdo kvůli závažným zdravotním potížím zavolá o pomoc na linku 155, nejdůležitější je dispečerce nadiktovat přesnou adresu. Není nutné stanovovat diagnózu. Stačí laicky popsat příznaky.

„Jestliže někdo do telefonu řekne, že se náhle objevila bolest na hrudníku, vystřeluje mě to do levé končetiny a hůř se mi dýchá, to je jasná informace, že tam má vyjet záchranná služba,“ přibližuje Hadač.

Ten také apeluje na všímavost lidí, která může sehrát důležitou roli při záchraně života. Zejména členové rodiny si mohou všimnout, že něco není v pořádku.

„Dokážou to popsat – tatínek přišel k snídani a u snídaně mu vypadl hrnek z ruky, poklesl mu koutek úst a nemůže mluvit… Jsou to omezení hybnosti na podkladě nějakých ochrnutí,“ dodává Hadač.

Eva Malá, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme