Lidé v obcích na Domažlicku se bouří proti nadměrné kamionové dopravě
Lidé na Domažlicku sepisují petice proti nadměrné kamionové dopravě. Týká se to především obcí na přetíženém silničním tahu z Kdyně na hraniční přechod Všeruby. Doprava tu vzrostla po vstupu České republiky do Schengenu a zrušení celnice ve Všerubech. Po silnici druhé třídy tam teď projíždějí každý den stovky kamionů, které si tak zkracují cestu do Německa.
Jednou z postižených obcí je Prapořiště, kde více než dvě stovky lidí podepsaly petici proti kamionům.
„Nemůžeme v noci spát, třesou se nám domy, v průměru tady projede za hodinu 46 kamionů a 142 osobních aut,“ říká hlavní iniciátorka petice Helena Forstová z Prapořiště.
Před svým domem, který stojí přímo u silnice z Kdyně na hranice ukazuje papír, kde jsou desítky čárek.
„Chtěli bychom dosáhnout omezení tonáže kamionů a aby se vrátily na silnice, na kterých by platily a mohly by přispět státu a tady nám neničily silnice druhých tříd.“
Problémy mají i Všeruby
Několik let bojuje s nadměrnou dopravou také další obec na tahu od Kdyně k hranicím, městys Všeruby. I tam lidé sepsali petici a podle starostky Ludmily Rousové zvolené za Starosty a nezávislé tu doprava působí velké problémy.
„Jednak ohrožuje bezpečnost lidí, jednak zatěžuje komunikaci, pod kterou je uložen vodovod, takže nám velmi stouply závady způsobené praskáním.“
Také Všeruby teď usilují o to, aby se snížila tonáž projíždějících vozidel.
„Nechali jsme vypracovat dopravně inženýrské opatření na omezení tonáže projíždějících kamionů na 18 tun. A teď se čeká údajně na vyjádření německé strany.“
Dopravní situaci v této části Domažlicka se opravdu Plzeňský kraj zabývá. Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Jaroslava Bauera z ČSSD už první jednání s německou stranou proběhla.
„Německá strana je pro uzavření dopravy, ale požadovala by určité výjimky pro své regionální dopravce. Tam ovšem z hlediska silničního zákona nejsme schopni zajistit takové dopravní značení, které by tomuto požadavku vyhovovalo.“
V úvahu tak přichází omezení tonáže projíždějících kamionů. Ty by ale podle Jaroslava Bauera pak začaly jezdit přes Domažlice, které také nemají obchvat.
„Dalších 400 kamionů pošleme do Domažlic, do již dnes tak přecpané dopravy.“
Komplikace s dotací
Celá věc má ještě jeden háček, a to ten, že před dvěma lety vznikl na problematické trase z Kdyně na hranice obchvat malé obce Hájek za 25 milionů korun s 85procentní dotací Evropské unie.
Pokud by se tedy z trasy Kdyně-Všeruby vytěsnila nákladní doprava, musela by se dotace vrátit.
„Každý projekt má určitou dobu udržitelnosti, která v tomto projektu činí 5 let. A my bychom de facto porušili podmínky této dotace,“ vysvětluje Jaroslav Bauer.
Podle něj tedy teď kraj čeká na vyjádření Regionálního operačního programu ohledně obchvatu Hájek. Pak chce zrealizovat setkání starostů všech dotčených obcí i zástupců německé strany a dohodnout se na nějakém řešení komplikované dopravní situace na Domažlicku.
Setkání by se mělo uskutečnit nejdříve v lednu příštího roku.
Zvětšit mapu