Menší letiště chtějí změnu evropské legislativy kvůli výcviku pilotů
Do kongresového centra Aldis v Hradci Králové se sjelo přes 40 představitelů menších letišť z celé České republiky, zástupci Úřadu pro civilní letectví, Řízení letového provozu a Ministerstva dopravy. Jednají o budoucnosti takzvaných AFIS letišť, která disponují letištní letovou informační službou. Kvůli nové, přísnější evropské legislativě by mohla mít problémy například s výcvikem pilotů.
Letištím by nová legislativa stanovovala velmi přísné požadavky například na personál či vybavení. V Hradci Králové zaznělo, že by se tyto požadavky měly týkat spíše větších letišť.
„Prakticky bychom nebyli schopní službu AFIS na těch letištích poskytovat. Když to nebude letiště AFIS, tak není jasné, jestli na něm vůbec půjde dělat výcvik, poskytovat letecké a obchodní služby a tak dále,“ obává se vedoucí letového provozu na letišti ve Strakonicích František Přibyl.
Podle Přibyla by právě konec výcviků soukromých pilotů znamenal i značné finanční ztráty pro malá letiště. Jeden takový výcvik totiž stojí zhruba 200 tisíc korun.
V České republice právě probíhá přechodová fáze na novou legislativu, některé její části začnou platit v příštím roce, některé o rok později. Je tedy relativně ještě dost času ke změně. Zástupci Úřadu pro civilní letectví v Hradci prohlásili, že chtějí malým letištím co možná nejvíce pomoci.
„Snahou je, aby letiště, která budou schopná splnit požadavky evropského nařízení, mohla mít výhodu oproti letištím, která tuto ambici nemají,“ říká ředitel sekce letových standardů Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký.
„U rekreačních a sportovních letišť je snahou, aby výcvik i provozní situace, která na nich byla doposud, byla zachována i nadále,“ dodává Hezký.