Města a obce, která leží na trase silnice I/35, trápí velký provoz. A bude hůř

Na dálnici D1 začala dlouho očekávaná rozsáhlá rekonstrukce. Přestože jsou Vysoké Mýto nebo obec Hrušová od dálnice daleko, uzavírka se dotýká i jich. Stěžují si, že aut, ale hlavně kamionů na silnici I/35 přibylo. Hustota provozu tu komplikuje život nejen řidičům, ale hlavně lidem, kteří chtějí prostě jen přejít silnici.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

modernizace dálnice D1

modernizace dálnice D1 | Foto: Libor Plíhal

„Co zavřeli dé jedničku, jezdí tady čím dál tím víc aut, hlavně náklaďáků. Na přechodu už vůbec nedávají přednost, tak raději přecházím až vzadu na konci vesnice. Je to docela nebezpečné, ale jinudy se nedá,“ stěžuje si čtrnáctiletá Nikola Vítová z Hrušové.

A třeba Ivanu Lipavskou z Hrušové ani nenapadne, že by blízko k silnici pustila svého sedmiletého syna.

„Teď se jich paní učitelka ve škole ptala, jestli chodí sami nakupovat – a moje dítě je bohužel jedno z mála, které nechodí nakupovat samo, protože pustit ho tady kolem té silnice se bojím,“ potvrzuje, že Hrušovou teď projíždí ještě víc aut než před týdnem. A dostat se z boční ulice na tzv. státovku, to chce pevné nervy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reakce lidí na zvýšení dopravy v Hrušové a Vysokém Mýtě zaznamenala reportérka Tereza Brázdová

„Jsem řidička, a kolikrát mi dá opravdu hodně práce vyjet. Čekám dlouho, třeba i deset minut,“ krční bezmocně rameny Ivana Lipavská.

Podle starosty Hrušové Josefa Fendrycha projede normálně obcí asi 30 tisíc aut denně. Teď je to prý určitě ještě víc.

„Přibylo určitě nákladních automobilů, protože tranzitní doprava sem teď směřuje víc: Na silnici je to znát hlavně přes den, v noci si myslím, že je to víceméně stejné.“

Na poličce se třesou skleničky

Dlouhodobě se s plynulostí dopravy potýká Vysoké Mýto - a situace se tam zhoršuje. Lidé jsou naštvaní. Ví, že v klidu přejdou pětatřicítku jen tam, kde jsou semafory.

„Jedině v sobotu, když je náhodou někdy trošku volno, což teď už vůbec není, bych šla mimo, jinak to není možné. Doma se mi klepou skleničky a kácí svícen, dům se vysloveně chvěje,“ říká paní Vlasta, která ve Vysokém Mýtě žije celý život a bydlí právě u silnice.

Budovaná rychlostní silnice R35 by měla odlehčit dálnici D1 i stávající frekventované silnici I/35 | Foto: ČTK

„Je to tady teď kamion za kamionem, nedá se tu ani přejít pěšky, natož jezdit s autem,“ zlobí se zase Miloš Broulík z Vysokého Mýta a za pravdu mu dává i starosta města - Miloslav Soušek. To, že městem projíždí stále více kamionů, je podle něho jen začátek toho, co bude následovat. Uzavírek na D1 bude stále víc, a řidiči budou hledat snadnější cestu.

„Jediná náhradní cesta za D1 mezi východem a zápasem republiky je R35, takže se dá předpokládat, že během měsíce nebo dvou se nám tady ten provoz ještě podstatně zvýší. Pro Vysoké Mýto to znamená takřka dopravní katastrofu, protože R35 prochází přesně středem města a rozděluje ho na dvě poloviny.“

Pomohly by spirálové křižovatky

Problém tak samozřejmě nemají jen chodci, ale také řidiči, kteří se na pětatřicítku chtějí dostat z bočních ulic nebo jen přejet na druhou stranu města.

„Faktem je, že když se na pětatřicítce ještě zvýší provoz, jedna světelná křižovatka to nemůže utáhnout. A navíc, čím delší intervaly budou na to, aby se dalo přejíždět, tím víc se bude blokovat R35. Z hlediska logistiky je to prakticky neřešitelný problém.“

Ke zlepšení situace by mohly přispět spirálové křižovatky, před Vysokým Mýtem a za městem. Podle starosty Miloslava Souška jsou ale tak trochu hudbou budoucnosti.

„Projekty tu jsou, mají i hlavu a patu a asi by pomohly. Ale jejich realizace není v našem řešení, my můžeme jen říct, že budeme rádi, když se tak stane – ale je to na státu.“

Tereza Jelínková, Tereza Brázdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme