Metro A je v provozu už 35 let. Lidé se mohou svézt starými sovětskými vozy
Pražané jezdí metrem A už 35 let. Dvanáctého srpna roku 1978 vyjela na tuto trať první souprava. Výročí dnes lidem v podzemí připomínají staré sovětské vozy, které mají na čele mají místo nápisu Dejvická původní název stanice Leninova.
„Ukončete výstup, dveře se zavírají. Příští stanice Leninova."
Přesně takové hlášení slýchávali cestující v metru od konce 70. let minulého století ve vozech 81-71, přezdívaných také Černá huba kvůli barvě jejich čela.
Ražba metra A trvala pět let. Stavaři si při jejím budování museli poradit s komplikovaným terénním profilem a také s řekou Vltavou.
„Je samozřejmě sklonově náročnější, je tam daleko těžší stoupání a klesání pro soupravy metra, a proto vlastně i byly dodávány novější soupravy typu 81-71, protože mají výkonnější motory a jsou pro náročnější trasu přizpůsobeny,“ říká technik pražského dopravního podniku Petr Havlíček.
S částí těchto souprav se cestující mohou v pražském metru setkávat pořád. Mají pouze jiné vnější nalakování, interiér a obnovený pohon. Dokonce ani ovládání pro strojvedoucí se příliš neliší, jak potvrzuje jeden z nich Martin Tichý.
„Máte jednu ovládací páku, kterou ovládáte jak jízdu, tak brzdu, s tím rozdílem, že na nových soupravách, které jezdí na céčku, není pneumatická brzda pomocí průběžného potrubí. Je to na obsluhu určitě náročnější než nová souprava, strojvedoucí má nad ní jakoby větší nadvládu, jinak principielně je to podobné,“ vysvětluje.
Zásadní rozdíl ve vozech nevnímají ani dnešní cestující. „Já myslím, že ne. Život Pražana je natolik náročný, že nemá čas si všímat takových věcí. Ale rozhodně dnešní vozy už jsou lepší, modernější,“ míní jeden z pasažérů.
Metro A má hned několik primátů. Na trase vznikla první přestupní stanice Muzeum, má nejhlubší stanici Náměstí Míru a tudíž i nejdelší eskalátory, které měří 87 metrů. Poslední zastávka, která na této lince přibyla, bylo v roce 2006 Depo Hostivař.