Metro se rozšíří o čtyři stanice. Linka A nově pojede z Dejvic až do Motola

Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol, tak se jmenují čtyři nové stanice pražského metra. Úsek linky A z Dejvic k motolské nemocnici se dnes otevírá po pěti letech výstavby, která se neobešla bez problémů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Metro, nové stanice, trasa A | Foto: Filip Jandourek

„Hodně úspěchů a na rozvoj městské hromadné dopravy na území hlavního města Prahy,“ tak zahájil stavbu prodloužení metra 12. dubna 2010 tehdejší primátor Pavel Bém z ODS.

Nejdřív se pod zemí začaly stavět stanice, které pak propojily dva speciální štíty razící tunely. Děti z motolské nemocnice je pojmenovaly Tonda a Adéla.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čtyři nové stanice pražského metra A se cestujícím otevřou po pěti letech výstavby. Tunely razily dva speciální štíty Tonda a Adéla

V létě 2011 se Tonda poprvé zakousl do horniny. Stroje řízené na dálku počítačem za sebou nechávaly hotový tunel a do cíle ve stanici Dejvická dorazily za rok a půl, v listopadu 2012.

Nejhlubší stanicí na novém úseku jsou Petřiny, s nástupištěm 37 metrů pod povrchem. Naopak konečná stanice Nemocnice Motol je povrchová a díky tomu prosklená.

Prodloužení metra ovlivní i povrchovou dopravu. Většina autobusů, které dřív jezdily až na Dejvickou, bude končit u nových stanic Bořislavka nebo Nádraží Veleslavín.

Evropské dotace se zatím nečerpaly

Plánovaná cena výstavby metra byla necelých 19 miliard korun, z toho 8 miliard měla pokrýt dotace z evropských fondů. Během stavby stoupl odhad výsledné ceny na 22,5 miliardy. Finální výpočty ale ukazují, že to bude míň.

„Plánovaná výše s inflací byla kolem 21 miliard a já předpokládám podle všech dostupných informací, že tato částka bude nižší než 21 miliard. Čili my dokážeme tu stavbu dokončit za cenu, která je nižší než původně plánovaná,“ řekl v únoru současný šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Přehrát

00:00 / 00:00

Plánovaná cena výstavby metra byla necelých 19 miliard korun, během stavby odhad ale stoupl o tři a půl miliardy

Financování celého projektu bylo několikrát v ohrožení. Například z evropské dotace Praha ještě nevyčerpala ani korunu.

„Je to tím, že stále vedeme poměrně tvrdá jednání s ministerstvem dopravy. Myslíme si, že ministerstvo nepostupuje korektně a v podstatě poškozuje nejenom Prahu, ale i Českou republiku. Dá se ale říct, že těch 8 miliard určitě vyčerpáme,“ je přesvědčen Ďuriš.

Jednou z podmínek byl také autobusový terminál a velké parkoviště na Dlouhé Míli. Ty se ale poté, co město zrušilo plány na pokračování směrem na letiště, stavět nebudou. Přestup z autobusů na metro tak zajistí menší terminál u stanice Nádraží Veleslavín, kde auta nezaparkují.

Metro, nové stanice, Petřiny | Foto: Filip Jandourek

Současný radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD bude muset v Bruselu tyto změny obhájit: „Nyní musí dopravní podnik předkládat žádosti o proplácení faktur, ty musí projít certifikačním procesem a následně by měly být proplaceny.“

„Nicméně aby nenastalo to, že by se v budoucnu dotace musely vracet nebo něco podobného, musí město vyhodnotit svou žádost, na základě které peníze dostalo. Říct si, že jsme všechno schopní splnit, a kdyby tam byla nějaká úroveň, kterou nejsme schopni splnit, tak včas zareagovat a nečekat, až nás ten problém doběhne,“ dodává Dolínek.

Pražské metro - etapy výstavby | Foto: ČTK

Prodloužení metra se také začínalo stavět s tím, že z Motola bude v další fázi pokračovat až na letiště. Tento plán už ale neplatí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Po 5 letech výstavby se lidé poprvé svezou z Dejvic až k Motolu. O nových stanicích metra mluví generální ředitel DP Jaroslav Ďuriš.mp3

V roce 2012 se objevila další komplikace, spor o název stanice Bořislavka. Místním lidem z Prahy 6 vadilo, že stejnojmenné náměstí je příliš daleko a preferovali původně plánovaný název Červený Vrch. Rozhodnutí magistrátní komise ale nezměnili.

Za dobu stavby prodloužení metra A se ve vedení magistrátu vystřídali čtyři primátoři a šéfů dopravního podniku bylo dokonce šest.

Jan Herget Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme