Metrostav chce po Praze zaplatit za tunel Blanka, podá stížnost ke smírčímu soudu
Stavební firma Metrostav chce podat žalobu ke smírčímu soudu kvůli tunelu Blanka. Požaduje po Praze uhrazení více než dvoumiliardového dluhu. Právníci podají stížnost do konce týdne.
Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka si firma od podání žaloby slibuje, že Praha začne plnit uzavřenou smlouvu a že uhradí faktury, které jí stavbaři poslali.
„Samozřejmě zaplatíme zvýšený poplatek, aby soud rozhodl ve zkrácené lhůtě, což by teoreticky mělo být do čtyř měsíců,“ upřesnil Polák.
Praha přestala Metrostavu platit faktury s tím, že původní smlouvy nejsou právně platné.
Metrostav podá žalobu ke smírčímu soudu kvůli tunelu Blanka. Podrobnosti zjišťovala Lenka Jansová
Jak už dříve řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), magistrát potřebuje rozhodnutí soudu k tomu, aby mohl peníze vyplatit.
„V případě, že bychom zaplatili a pak by se ukázalo, že smlouva je neplatná, tak všichni v této radě čelíme trestnímu oznámení,“ zdůraznil Nouza.
Pokud soud rozhodne, že jsou smlouvy neplatné, město bude hledat s Metrostavem jinou cestu, jak již prostavěné peníze zaplatit.
Metrostav podle svého dřívějšího vyjádření přestane v sobotu 7. prosince stavět. Magistrát ale tvrdí, že se práce v tunelu nezastaví. Domluvil se prý s firmou ČKD Praha, která dodává technologie, tedy třeba vzduchotechniku, bezpečnostní zařízení a podobné věci, na pokračování. Stavba je podle Prahy prakticky hotová.
Na Blanku existují dvě smlouvy - jedna na stavbu a druhá na technologie. Praha tvrdí, že neplatná může být ta na stavbu s Metrostavem. František Polák z této firmy řekl, že potíž s placením za stavbu trvá už rok a půl a že nejde jen o Metrostav. Je to prý i sociální problém.
Tunel Blanka je významnou částí městského okruhu a má navázat na už hotové části - tedy Jižní spojku, Tunel Mrázovka a Strahovský tunel. Dohromady z toho bude polovina městského okruhu, která usnadní průjezd především přes Letnou a Holešovice. Pod zem navíc svede tisíce aut, která dnes jezdí v těsné blízkosti Pražského hradu.
„My tam máme dneska řadu malých drobných firem, které dělají vysoce specializované práce, jako jsou například proměnné dopravní značky a podobně, a těmto lidem neplatíme také,“ podotkl Polák.
Kdyby Metrostav opravdu v sobotu přestal stavět, musel by se tunel zakonzervovat. Roční náklady odhaduje Praha na víc než půldruhé miliardy korun.
Blanku provází spory už dlouho. Nesouhlasí třeba částky v dokladech k jednotlivým stavbám, které předložil odbor účetnictví, a částky odboru městského investora. Rozdíl je skoro půl miliardy. Původně se mělo tunelem jezdit už v roce 2011, teď se termín posunul na jaro. Navíc cena narostla o deset miliard.