Míče na elektrických drátech u Náměště na řadě míst chybí. I 10 let po letecké tragédii

Tam, kde elektrické vedení křižuje vodní plochy nebo silnice, mělo by být označeno výstražnými míči. To je důležité zejména v okolí letišť, aby dráty nepřehlédli piloti. Tento týden uplyne 10 let od tragédie v Náměšti nad Oslavou. V roce 2004 se tam do špatně viditelných drátů zamotal britský vojenský vrtulník, zahynulo šest lidí. Teď už je místo označené, desítky dalších drátů však zůstávají bez zvýraznění.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vrtulníky na základně v Náměšti

Vrtulníky na základně v Náměšti | Foto: Michal Malý | Zdroj: Český rozhlas

„Jde o to, v jakém je to terénu. V každém případě pokud třeba, dám příklad, svítí sluníčko, tak ty dráty nejsou vidět vůbec,“ popisuje pilot vrtulníku Antonín Fidrantský.

To platí nejen za letu. Když se člověk postaví pod dráty, kde v roce 2004 došlo k tragické havárii, dráty mu skoro splývají s oblohou.

Přehrát

00:00 / 00:00

O to, jak je to s označením elektrických drátů v okolí Náměšti, se zajímal redaktor ČRo Michal Malý

„Pokud jsou tady ještě takové geografické podmínky, že nejsou vidět ani sloupy od těch drátů, tak jsou ty dráty v podstatě neviditelné,“ dodává Fidrantský.

Když se na elektrické vedení dají výstražné míče, pilot má šanci ho zahlédnout a vyhnout se mu.

V roce 2004 míče na drátech nebyly, a došlo k neštěstí. Dnes už je místo označené, ostatní dráty vysokého napětí v okolí náměšťského letiště a v nedalekém údolí Oslavy však zůstávají dál holé.

Podle mluvčího distributorské společnosti E.ON Vladimíra Váchy rozhodují o posouzení případného nebezpečí a následném označení drátů ministerstvo obrany nebo Úřad pro civilní letectví.

„V okamžiku, kdy my dostaneme kladné vyjádření k tomu, že ano, že tato linka nebo toto zařízení je nějakým způsobem v kolizi s leteckým provozem, tak konáme,“ poznamenává Vácha.

Kvůli několika míčům…

Jenže co se týká okolí náměšťského letiště, z ministerstva obrany impuls zřejmě jen tak nepřijde.

„Armáda se vyjadřuje k označení v rámci probíhajících stavebních řízení, to znamená pokud vzniká nové vedení, popřípadě se staré rekonstruuje. Problém u Náměště je ten, že tato vedení jsou tam už desítky let,“ říká mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.

Iyan Kelly, otec jednoho z vojáků, kteří při havárii v roce 2004 zahynuli, říká, že by pro něj bylo zadostiučiněním, kdyby se lidé v České republice z neštěstí alespoň trochu poučili.

Podle něj je ostuda, že se taková tragédie stala kvůli několika plastovým míčům, které na drátech vysokého napětí v osudný okamžik chyběly.

Michal Malý, kov Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme