Michelskou část magistrály Praha odhlučnit nemusí

Praha zatím nemusí odhlučnit rušnou část magistrály v Michli. Ústavní soud vyhověl hlavnímu městu a zrušil rozhodnutí předchozích instancí. Celý případ teď bude znovu řešit Městský soud v Praze.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dopravní omezení rychlosti 50km./hod. na silnicích | Foto: Khalil Baalbaki

Podle původního verdiktu měla Praha snížit hluk na problematické části magistrály, kde už před tím snížila rychlost na 50 kilometrů v hodině. Ústavní soud ale rozhodl, že to není v silách města.

„Vlastně výstavba okruhu už částečně tam tu situaci odlehčila. Samozřejmě, že v žádném případě nechceme říct, že ti lidi jsou tam prostě vydáni na pospas, to Ústavní soud nechtěl říct. Ale prostě nedošel k názoru, že teda by to obtěžování bylo nad míru přiměřenou těm poměrům, které tam individuálně existují a nějakým rozumným způsobem musí být vyřešeny,“ vysvětluje soudkyně Ivana Janů.

Zástupci obyvatel žijících v bytech v blízkosti ulice 5. května v úseku mezi Vyskočilovou a Michelskou, kteří se na dnešní jednání dostavili, byli rozhodnutím rozladěni a chystají se nyní znovu začít s Prahou jednat.

Přehrát

00:00 / 00:00

Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat se vyjádřil k otázce hluku kolem magistrály

„Pokud město uznalo, že jsme skutečně obtěžováni nadměrným hlukem, což Ústavní soud nezpochybnil, tak teď budeme jednat s městem o tom, aby situaci u nás nezhoršovalo. Aby tam nestavělo další nájezdové rampy, administrativní centra, která tam přivádějí další tisíce aut, a aby konkrétní opatření skutečně uvedlo v život," potvrdila jedna z obyvatelek Alžběta Rejchrtová.

Naopak advokát Prahy František Gebauer je s rozhodnutím soudu spokojený. Připomněl ale, že se hlavní město snaží oprávněné požadavky obyvatel nejen v Michli řešit:

„Samozřejmě pokračuje úsilí o dobudování velkého městského okruhu. Bohužel se nepodařilo pokračovat dál. Jsou dvě varianty postupu v časovém horizontu těžko definovatelném. V každém případě pokud by se zprůjezdnil celý velký městský okruh, byla by to úleva i pro ulici 5. května.“

Lidé, kteří žijí v sousedství magistrály, si dlouhodobě stěžují na hluk. Městský soud spolu s Nejvyšším soudem proto rozhodl tak, že město musí snížit hluk na zákonem stanovené limity 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.

To by ovšem znamenalo stavbu protihlukových stěn nebo zakrytí ulice zvláštní konstrukcí, na což Praha nechce vynakládat peníze.

Vedení města se také brání tím, že je sice vlastníkem komunikace, ale není jejím provozovatelem. Musí navíc umožnit její veřejné užívání.

V zahraničí jsou prý se snižováním hluku dále

Některé argumenty, které hlavní město předneslo, ale nejsou podle Vratislav Fillera ze sdružení Auto*Mat zcela pravdivé a změny vedoucí ke snížení hluku jsou prý proveditelné. Přesto je rád, že se celý problém dostal k soudu.

„Hodnotím vlastně kladně už to, že vůbec došlo k soudním procesům, protože v tuhle chvíli je jakýsi vývoj, který by přece jenom ke snížení hluku na magistrále mohl být, a obávám se, že kdyby nebylo těch soudů, tak třeba městské části teď by se nerozhoupaly k žádným opatřením, která možná nastanou,“ uvažuje.

Město by se mělo především dlouhodobě snažit, aby nenarůstal objem dopravy, dodává Filler. Existuje prý také projekt humanizace magistrály, který nabízí řadu dílčích opatření, mezi jinými světelnou křižovatku hned za Jižní spojkou. Ta by dávkovala dopravu takovým způsobem, že by problematickým úsekem projíždělo až o čtvrtinu aut méně.

Provoz na magistrále před Národním muzeem v Praze | Foto: Marián Vojtek

Ke zlepšení situace by podle Fillera mohlo přispět také zklidňování dopravy, například zavedení zón s maximální povolenou rychlostí 30 nebo dokonce jen 20 kilometrů v hodině, nebo používání nízkohlučných povrchů. Česko by se prý mělo inspirovat v zahraničí.

„Myslím, že bychom se měli dívat právě směrem na Západ, do Německa, do dalších blízkých zemí, kde jsou s tím podstatně dál a kde dokázali to, že tam je hlukem ve městech ve srovnání s Českou republikou zasaženo asi o polovinu míň obyvatel,“ dodává Filler.

Kromě okolí michelské magistrály je podle Fillera špatná situace také na Spořilově, kam se přesunula část provozu z Jižní spojky, a v ulici V Holešovičkách, kde se prý po otevření tunelu Blanka počet projíždějících aut ještě zvýší.

Ústavní soud zrušil rozsudek, podle něhož měla Praha odhlučnit magistrálu

Milan Kopp, Renáta Prátová, Zuzana Kopuletá, Ondřej Černý, Helena Berková, Jan Herget, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme