Ministerstvo chce zrušit rychlíky na trati mezi Jeseníkem a Krnovem. Provoz je příliš drahý

Železniční trať z Jeseníku do Krnova se potýká s dalšími problémy. Část kolejí v délce necelých 20 kilometrů totiž vede přes Polsko, což ročně stojí České dráhy miliony korun. Pro ministerstvo dopravy už je prodražování tratě neúnosné, a tak si na příští rok neobjednalo rychlíky. Technický stav kolejí navíc pokulhává za ostatními tratěmi v Česku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železnice (Ilustrační foto)

Železnice (Ilustrační foto) | Foto: Fotobanka stock.xchng

Smlouvu o průjezdu uzavřely obě strany v roce 1948, Česko už ale léta volá po nové. Chce změnit režim a ušetřit. Dnes se musí za jeden vlak zaplatit Polákům 50 eur.

„Pokud přejdeme do režimu ne už té tranzitní peážní dopravy pro privilegované, ale normálně mezinárodní, tak potom ten objednavatel platí pouze po pohraniční bod, čili pouze po státní hranici,“ vysvětluje Zdeněk Jurák z Krajského centra osobní dopravy ČD v Ostravě.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Andrea Švubová zjišťovala, co komplikuje železniční dopravu mezi Jeseníkem a Krnovem

„Proto chceme, aby taky ty vlaky byly využívány polskou stranou, protože za úsek mezi hraničním bodem směrem od Jindřichova a hraničním bodem směrem na Mikulovice by ten příspěvek mělo uhrazovat Polské vojvodství, respektive sdružení měst,“ upřesňuje.

Pokud se smlouva nezmění, vlaky mezi Jeseníkem a Krnovem by začas zřejmě neměl kdo platit. Poláci by přišli o hodně. Možná i proto jsou teď ochotní ustoupit. O konkrétních částkách ale zatím náměstek polského ministra dopravy Andrzej Massel nemluví:

„Ochota určitě je. Budeme hledat smlouvu, budeme to dělat společně s českým ministerstvem dopravy.“

Česká strana dlouhodobě kritizuje také technický stav kolejí. „Poláci v nedávné době udělali opravu tratě, čímž zvýšili rychlost z původních 20 kilometrů za hodinu na současných 40. A to samozřejmě v dnešní době, v 21. století, není úplně to, co by činilo železnici konkurenceschopnou,“ upozorňuje Marek Binko ze Správy železniční dopravní cesty.

Do opravy tratě jsme už investovali a budeme i nadále, reaguje ředitel Správy polské železniční cesty Jacek Poniewierski. Jenže ani pak se rychlost příliš nezvýší. Nedovolí to totiž četné ostré oblouky.

O budoucnosti železniční tratě by měli do tří týdnů jednat i oba ministři dopravy. Záležet bude také na ochotě krajů objednávat si vlaky.

Andrea Švubová, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme