Ministerstvo dopravy kývlo na rozšíření vytížené silnice z Prahy do Chomutova

Starostům obcí ležících podél silnice z Prahy do Chomutova se podařilo přesvědčit ministerstvo dopravy o nutnosti rozšíření vytíženého tahu, kde ročně zemře při nehodách průměrně 12 lidí. Úprava silnice by mohla tuto situaci zlepšit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nehoda na R7 | Foto: Policie ČR

Úsek silnice R7 mezi Bítozevsí na Lounsku a Slaným ve středních Čechách dlouhý 40 kilometrů má jeden jízdní pruh v každém směru. Proto tady dochází často k čelním střetům, které mají zpravidla ty nejtěžší následky.

„My, co tady žijeme, víme, co se na té silnici děje. Kolik vyrostlo za poslední léta křížků podél této silnice. Na obchvatu města Loun od jeho otevření v roce 2000 tam je 27 zmařených lidských životů,“ říká starosta Loun z Unie pro sport a zdraví Radovan Šabata.

Přehrát

00:00 / 00:00

Starostům obcí, které se nacházejí v okolí zúženého úseku R7, se podařilo přesvědčit ministerstvo dopravy k jeho rozšíření. Podrobnosti zjišťoval redaktor ČRo Jan Beneš.

Ministerstvo dopravy ještě před několika měsíci trvalo na tom, že silnice vedoucí z Prahy k hraničnímu přechodu Hora sv. Šebestiána na Chomutovsku nebude zahrnuta do dálniční sítě.

Po nátlaku starostů obcí ležících podél silnice ale slíbilo, že R7 bude silnicí dálničního typu.

„Nebude to dálnice typu D1 nebo D8, ale bude mít šíři 21,5 metru, kde budou opuštěny odstavné pruhy po obou stranách silnice,“ upřesňuje lounský starosta.

Silnice má z Prahy ke Slanému čtyři pruhy, pak se zužuje na jeden pruh v každém směru až k Sulci, kde je opět vybudovaný čtyřpruh. Ten je ale dlouhý jen tři kilometry. Po něm následuje dalších zhruba 27 kilometrů k Bítozevsi jako nebezpečný dvoupruh.

Právě tady dochází k většině smrtelných nehod. „Letos sto procent úmrtí máme pouze na této komunikaci,“ konstatuje za celé Lounsko šéf zdejších dopravních policistů Jiří Král.

Nové hlídkové vozy

Zlepšit situaci, než se silnice ve všech úsecích rozšíří, by měly rychlé policejní vozy, které budou nejméně 12 hodin denně po nebezpečných úsecích R7 jezdit. „Měl by být přidělen rychlý vůz VW Passat speciálně vybavený záznamovou technikou na rychlou jízdu,“ vysvětluje Král.

Speciální policejní vůz by měl jezdit od září, tedy od plánovaného dokončení rozšíření R7 na Chomutovsku. Nyní záleží jen na tom, jestli spolu s vozem dostane šéf dopravky další nejméně čtyři policisty. Zatím má slíbené jen dva.

Dopravní značení, práce na silnici | Foto: Filip Jandourek

Zúžením silnice o zhruba čtyři metry oproti původním plánům a případné upuštění od dalších navazujících staveb, které nejsou bezprostředně nutné, ušetří stát na stavbě zhruba 15 procent z původního rozpočtu. I tak ale vyjde rozšíření dopravní tepny na zhruba devět miliard korun.

„My bychom nechtěli, abychom tady bojovali za něco, co bude v roce 2030 nebo 35. Myslím, že po roce 2015 by se mělo začít pracovat na některých úsecích tak, aby se postupně ta silnice zkapacitněla,“ uvádí Šabata.

V letošním roce chtějí obce samy měřit, kolik vozidel v jejich úseku R7 denně projede. Pak chtějí pokračovat v tlaku na příslušná ministerstva i vládu, aby silnici co nejrychleji rozšířili.

Alina Holušová, Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme