Ministr dopravy Dobeš přijede do Ostravy řešit problémy se zvlněnou dálnicí
Ministr dopravy Pavel Dobeš dnes bude v Ostravě řešit problémy se zvlněným osmikilometrovým úsekem dálnice D47 z roku 2007. Podle posudků Ředitelství silnic a dálnic je problém i se špatným stavem třech mostů v této trase, kvůli tomu je zde také omezená rychlost na 60 kilometrů.
Podle státu jsou některé úseky dálnice za 4,5 miliardy korun nekvalitní, a proto ŘSD viní stavaře ze špatné práce. Stavební firma Eurovia CS uznává jen část pochybení.
Podle ní velká část škod vznikla špatnou údržbou mostů ze strany ŘSD. Generální ředitel ŘSD René Poruba to ale odmítá:
„Ty první tři mosty jsou de facto v takovém provozním stavu, jako by byly provozovány čtyřicet padesát let. To znamená na konci své životnosti a ne na počátku. Dále pak máme na jeden z mostů hotový statický posudek a plus na opěrnou zeď. U opěrné zdi jsme museli učinit dopravní omezení mezi svátky. Na základě tohoto statického posudku, protože ten nám deklaroval, že hrozí zřícení zdi.“
Projektant sporných mostů Jiří Stráský ale tvrdí, že stavby jsou v pořádku a není důvod k tomu, aby se po nich jezdilo pomaleji.
„Mosty je potřeba udržovat. Spousty problémů, na které se ukazuje, a které na první pohled na mostech vypadají nepěkně, jsou zatečené, jsou tam grafity, to všechno je způsobeno špatnou údržbou. Mosty jsou schopny přenést všechno zatížení, na které jsou navrženy.“
Šéf moravské divize společnosti Eurovia CS Ján Špaňo tvrdí, že mosty jsou ve stoprocentním stavu:
„Z těchto třech mostů je jeden most dva roky ze záruky, takže to svědčí o tom, jak se Ředitelství silnic a dálnic zabývá údržbou a prohlídkami mostů. Na dalších mostech jsou samozřejmě vady, ke kterým se hlásíme, a které vznikly použitím nekvalitních materiálů. Jsou to hlavně korodující šrouby a svodidla. Tyhle vady jsme připraveni odstranit, nicméně vady, které vznikly špatnou údržbou jsou zase vady, které my odstraníme, ale pojďme se bavit o tom, kdo nám je uhradí.“
Podle ŘSD jsou špatné nejen některé mosty, ale i podloží dálnice. Kvůli použití nekvalitního materiálu je silnice zvlněná, ale stát mohl podle Reného Poruby přijít i o peníze:
„Nám po celou dobu, a to jsme velmi důkladně šetřili, byla fakturovaná vysokopecní struska, která má kvalitativně jiné parametry než ocelárenská struska, a hlavně, je v ní velký finanční rozdíl. Konkrétní škoda je odhadována v řádech sta milionů korun, co se týče jen rozdílu ve fakturaci vysokopecní a ocelárenské strusky.“
Stavební firma Eurovia CS namítá, že ŘSD dodala takovou strusku, jakou mělo v zadávací dokumentaci.
Správci silnic podali trestní oznámení a firma Europia oznámila, že na ŘSD podá žalobu kvůli své pověsti.