Ministr dopravy zrušil prodej pozemků v okolí Masarykova nádraží
Lukrativní pozemky v okolí Masarykova nádraží se prodávat nebudou. Aspoň prozatím. Chystaný prodej zastavil ministr dopravy Pavel Dobeš, kterému vadí, že se pozemky měly prodávat pod tržní cenou. Smlouvy z let 2004 a 2006 totiž zavazují České dráhy, aby prodaly část Masarykova nádraží, která přiléhá k ulici Na Florenci, za 400 milionů korun.
Předem stanoveným kupcem je investiční společnost Penta, která by tak získala 77 tisíc metrů čtverečních v centru hlavního města za pouhých 5200 korun za metr. Tedy sedmkrát levněji, než je jejich odhadovaná tržní cena. Nízkou cenu podle smluv musí kupec vykompenzovat osmimiliardovou investicí do nádraží.
O problematice prodeje pozemků okolo Masarykova nádraží v Praze mluvil na Rádiu Česko ministr dopravy Pavel Dobeš
„Ze strany ministerstva došlo k pozastavení prodeje Masarykova nádraží, nicméně v tuto chvíli je ten samotný prodej navázán také na rozhodnutí ze strany Zastupitelstva hlavního města ohledně změny územního plánu. V této věci budu chtít komunikovat jak s panem Noskem, tak s panem Hudečkem, protože jsou to noví členové Rady. Bez územního rozhodnutí smlouva nevstoupí v platnost,“ říká ministr dopravy Pavel Dobeš.
Dobeš připouští, že smlouva byla podepsána, i když ne příliš výhodně pro stát. Samotná budova nádraží a jeho okolí je v neodpovídajícím stavu. „Je opravdu potřeba, abychom s touto lukrativní budovou i pozemky začali něco dělat. Nicméně ne za každou cenu. Je třeba otevřít debatu nad tím, jaká je současná smlouva, a pokud je to možné, tak s touto smlouvou něco dělat, například ji předělat tak, aby byla k Českým drahám jako k národnímu dopravci přívětivější,“ uvádí Dobeš.
Smlouva o prodeji pozemků vznikla v roce 2004, kdy získala předkupní právo za sníženou cenu společnost Masaryk Station Investment. Ta přislíbila investovat do modernizace nádraží osm miliard korun. Za tím účelem vznikla firma Masaryk Station Development, ve které Masaryk Station Investment drží dvě třetiny akcií a ve které mají zbytek České dráhy.
Se zástupci Penty chce ale Dobeš jednat až poté, co bude znát indikativní změny územního plánu.
Penta podle serveru Aktualne.cz nechce ministrovo rozhodnutí komentovat, protože zatím není oficiální. Každopádně společnost má připravené dva scénáře.
Podle prvního z nich koupí pozemky za čtyři sta milionů bez investic do nádraží, podle druhého se bude společně s Českými drahami na modernizaci nádraží podílet. Ta předpokládá výstavbu nástupišť pro rychlodráhu z Ruzyně, nové obchodní centrum a podchod spojující autobusové nádraží Florenc, Masarykovo a Hlavní nádraží.