Mladí architekti uspěli s protestem proti bourání havířovské nádražní budovy
Havířovská radnice se bouří proti postupu ministerstva kultury. Nelíbí se jí, že se znovu odsunul začátek stavby dopravního terminálu. Resort kultury totiž opětovně přezkoumává žádost o zařazení nádražní budovy mezi památky. České dráhy i město proto musely odložit demoliční práce.
Slavné časy má havířovská nádražní budova dávno za sebou, připomíná je snad jen zašlá mozaika s holubicí míru. Pro tamní architekty ale představuje doslova skvost, a to kvůli prvkům takzvané bruselské architektury.
„Konečně už nastal čas, že i památkáři nebo úřednický moloch začíná přistupovat na to, že opravdu ten Brusel má svoji kvalitu a cenu,“ říká architektka Lucie Chytilová.
Komplikace se ale nelíbí městu ani Českým drahám. I když už požádaly o stavební povolení, budovu zatím zbourat nesmějí. Navíc hrozí, že přijdou o slíbené evropské peníze.
„Regionální rada nebude čekat do nekonečna, protože mají zájem, aby finanční prostředky alokované pro regionální operační program byly vyčerpány co nejdříve,“ vysvětluje komunistický náměstek primátora Eduard Heczko.
I proto se havířovská radnice ohradila proti postupu ministerstva. „Považujeme znovuotevření řízení za velmi nešťastné rozhodnutí paní ministryně, protože městu již vznikly nemalé náklady,“ potvrzuje tajemník havířovského magistrátu Milan Menšík.
Kdy ministerstvo rozhodne, není jasné, mohou totiž padat i další připomínky. „Ministerstvo postupuje dle standardních správních lhůt a nemá samo vůbec žádný důvod nějaké rozhodnutí zdržovat nebo komplikovat,“ vysvětluje mluvčí ministerstva kultury Markéta Ševčíková.
Nový dopravní terminál má stát 160 milionů korun. Hotový měl být v příštím roce.