Možné rozšíření letiště Vodochody dál rozděluje společnost
Dva roky bojují starostové středočeských obcí proti rozšiřování Letiště Vodochody na mezinárodní terminál s pravidelným leteckým provozem. Dva roky už se snaží přesvědčit ministerstvo životního prostředí, že výstavba letiště bude pro více než třicet tisíc místních lidí velkým problémem kvůli nadměrnému hluku. Majitel letiště, firma Penta, ale všechny negativní dopady na život lidí odmítá.
Je rok 2013. Právě jste zaparkovali auto na velkokapacitním parkovišti a kráčíte k prosklené červenošedé odbavovací hale vodochodského letiště. V prosvětleném prostoru už na panelu bliká váš let na italské Bergamo. Zatím je to ve středočeských Vodochodech pouze vize.
Do dvou let ji ale vlastník letiště, firma Penta, plánuje proměnit ve skutečnost. Letiště, které zatím funguje jen pro soukromé a testovací lety, chce rozšířit na velkokapacitní mezinárodní terminál, popisuje ředitel letiště Martin Kačur.
„Letiště plánuje kolem 3,5 milionu cestujících za rok a otočit by se mělo ročně 17,5 tisíc letadel. V letním provozu bude rozsah obsáhlejší, ve špičkových dnech by se mohlo odbavit něco kolem 70 letadel.“
Místní ranvej bude sloužit hlavně pro nízkonákladové a charterové přepravce. Vlastník letiště, jehož rozšíření přijde tři miliardy korun, chce tak konkurovat nedaleké Ruzyni. Právě výhodnější letištní poplatky mají být lákadlem pro nízkonákladové společnosti, které letají do letovisek za nižší ceny. Tahák by to tak měl být podle vedení letiště i pro turisty. A nejen pro ně, říká Martin Kačur
„Takový nezávislý provoz může přispět k rozvoji konkurence a tržního hospodářství. Odhadujeme, že přímo letiště vygeneruje 500 pracovních míst. Celý provoz spojený s letištěm pak kolem 3000 pracovních míst.“
Obyvatele děsí hluk
Jenže záměry Penty se velmi nelíbí více než třiceti tisícům obyvatel, které v okolí letiště bydlí. Bojí se, že přijdou s nadměrným hlukem z letecké dopravy o svůj klid. Šestnáct středočeských obcí se proto sdružilo v Iniciativě Stop letišti Vodochody a už dva roky s vlastníkem letiště bojují.
Důvody vysvětluje Libor Holík, starosta Panenských Břežan, které se s případným prodloužením ranveje dostanou do těsné blízkosti letiště.
„Panenské Břežany, aniž bych snižoval jakékoli jiné obce, budou postiženy nejvíce. U nás budeme postiženi hlukem, a to trvalým.“
Také starosta Líbeznic Martin Kupka vypočítává možné negativní dopady na obyvatele v hustě osídlené oblasti: „Pro Líbezníce by to znamenalo výrazné zvýšení zátěže. Už nyní Lidé trpí přistáváním letadel v Ruzyni, ocitli by se v průsečíku dvou přistávacích drah. A znamenalo by to opravdu výrazné zhoršení podmínek pro život."
Více aut
Starostové připomínají, že kromě hluku z dopravy vesnice zatíží i hluk z tranzitní dopravy, protože na letiště bude směřovat více aut. Další bezpečnostní rizika vypočítává i starostka středočeských Přezletic a zároveň senátorka Veronika Vrecionová: „Já v tom vidím ještě bezpečnostní riziko. Protože Penta je vlastně čistě obchodní společnost, ona nebude provozovat letiště a je velmi nasnadě, že pokud se jí záměr podaří realizovat, letiště prodá – a my nevíme komu.“
Vedení letiště se ale snaží všechny pochybnosti starostů a lidí z obcí rozptýlit a ujišťuje je, že kvalita života se nezhorší. Letouny nebudou podle vedení letiště nad obcemi kroužit přes noc, od deseti do šesti hodin ráno. Stejně tak firma upravila odletové a příletové tratě a slibuje také nový sjezd z dálnice, aby doprava nezatěžovala místní silnice.
Starostové ale Pentě nevěří a chtějí se i nadále bránit. Definitivní verdikt teď v polovině roku vysloví ministerstvo životního prostředí, které posuzuje dopad letiště na krajinu a život lidí.
O rozšíření letiště se bude mluvit v odpoledním vysílání Radiožurnálu. V 17 hodin začíná Speciál Martina Veselovského z veřejné diskuse ve středočeských Kralupech nad Vltavou, kde se sejdou odpůrci i zastánci letiště. Debatu přenáší také Český rozhlas Region Střední Čechy. Přímý videopřenos můžete sledovat i na našem webu zpravy.rozhlas.cz.