Na deseti školách v Moravskoslezském kraji se školáci učí hravější matematiku
Průmyslovým podnikům v Moravskoslezském kraji chybí technicky vzdělaní pracovníci. Firmy proto loví budoucí zaměstnance už ve školních lavicích. Kromě zábavných přednášek ve školách a exkurzí do výrobních závodů chtějí prosadit také zábavnější výuku přírodních věd. I žáci, kteří mají odpor k matematice, biologii nebo fyzice, si tak mají najít cestu k technice.
Vítkovická Dolní oblast je dnes rájem pro všechny zvídavé školáky. Pod vysokými pecemi často ožívají i ti nezarytější odpůrci technických pouček.
„Mně to připadá zajímavější, protože to můžu vidět na vlastní oči a takhle mě to více zajímá, než když se to učíme v lavici,“ pochvaluje si jeden z žáků.
Na deseti školách v Moravskoslezském kraji se školáci učí hravější matematiku. Zajímal se o ni Stanislav Janalík
„Tak tady si na to můžete rovnou sáhnout, můžete si to vyzkoušet, zato ve škole o tom jen slyšíte, případně to vidíte,“ přidává další.
I školní lavice ale dnes mohou nabídnout zábavnější vyučování. Hned na deseti školách v Moravskoslezském kraji zkoušejí učitelé v žácích probudit nadšení pro matematiku. Připojili se tak ke svým kolegům z celé republiky, kteří řekli ne tradičnímu drilu.
I složité výpočty můžou školáky zaujmout, potvrzuje Tomáš Jelínek ze sdružení, které se snaží matematiku popularizovat.
„Málokdo si uvědomuje, že velmi zásadní k zvládnutí matematiky je ta motivace, to znamená ten osobní vztah. To, aby ta základní škola vás vlastně k matematice nadchla, než aby vám ji znechutila,“ říká Jelínek.
Na sto učitelů z celého Česka svůj úkol podle něj zatím zvládá a je mezi nimi i Simona Zdvonková z Bohumína, která počítání spojila se zeměpisem.
„Zjišťují největší stát, nejmenší stát, převádějí jednotky, setkávají se s architekturou, rýsují a vůbec si neuvědomují, že se vlastně učí,“ popisuje učitelka.
I tak ale školáci o tradiční základy v jejích hodinách nepřijdou. „To prostě nejde, abychom vynechali nějaké učivo. Tady jde jenom o formu, jakým způsobem se to prostě bude učit,“ dodává Simona Zdvonková.
Matematika je klíčová nejen pro budoucí techniky
Právě role matematiky je klíčová nejen pro výchovu další generace techniků, naznačil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Jan Rafaj.
„Pokud naše společnost chce být do budoucna úspěšná, chce držet krok s dravými ekonomikami, které jsou kolem nás, tak cesta je právě přes kvalitní logické myšlení, vzdělanost obyvatelstva v této oblasti. A tady se domníváme, že začínáme zaostávat,“ podotýká.
V Moravskoslezském kraji učí matematiku zábavně zatím 13 kantorů.