Na Litoměřicku povolali na pomoc 'doktora silnic'. Unikátní vůz kontroluje komunikace po povodních

Na Litoměřicku nasadili speciální automobil, který zkontroluje po povodních celkem 67 kilometrů silnic a deset mostů. Vůz umí odhalit skrytá poškození vozovek i vodu v podloží, která se drží po velké vodě v dutinách silnic a v zimě by mohla způsobit popraskání, čímž by se opravy prodražily.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Speciální auto měřící poškození silnic.

Speciální auto měřící poškození silnic. | Foto: Iva Zítková | Zdroj: Český rozhlas

„Vidíme videozáznam povrchu, vidíme GPS souřadnice k videu, a ty křivky, to jsou údaje z 2D laserového scaneru, který měří příčný řez vozovky,“ vysvětluje Jan Filipovský, který rentgenuje vozovky.

Přístroje vozu, který je v republice jediný, dokážou měřit poškození silnic v několikametrové hloubce a trojrozměrně je zobrazit. O podrobnou analýzu po povodních zažádala ústecká Správa a údržba silnic.

„Po zkušenostech z roku 2002 ze stejných povodních víme, že jsou silnice narušené zevnitř. Zvenku vypadají bez závad, ale jsou podemleté, podmáčené, vznikají kaverny a jsou tam vyplavená podloží,“ vysvětluje Lenka Holovská ze Správy a údržby silnic.

Přehrát

00:00 / 00:00

S 'doktory silnic' natáčela na Litoměřicku redaktorka Českého rozhlasu Iva Zítková.

Podrobná diagnostika je podle jejích slov důležitá, aby se silnice mohly opravit dřív, než se poškození rozšíří a opravy si pak vyžádají víc peněz.

„Výstupy, které poskytujeme, jednak stanoví rozsah poškození, jednak typy oprav, které jsou vhodné, a můžeme dát doporučení některé komunikace do doby opravy uzavřít nebo omezit průjezd těžké techniky,“ upřesňuje Vojtěch Hlaváček, který se na diagnostice podílí.

S kolegou Filipovským o sobě s nadsázkou hovoří jako o lékařích silnic: “Všechny údaje jsou pak zpracovávány speciálním softwarem ‚Road Doctor‘ nebo ‚Bridge Doctor‘. V tom programu stanovíme diagnózu na základě diagnostiky, kterou provedeme přímo na místě. A když už máme diagózu, tak můžeme předepsat léky a nápravná opatření.“

Data, která nasbírají, musí odeslat skupině analytiků ve Finsku. V Čechách je zatím neumí nikdo zpracovat, analýza je technicky velmi náročná. Postup i celou technologii vymysleli odborníci na jedné z finských univerzit a česká skupina expertů má teprve vzniknout.

Diagnostické práce by měly skončit příští týden. Podle jejich závěrů se patrně ještě navýší škody na silnicích a mostech, které už v tuto chvíli dosahují na Litoměřicku téměř 100 milionů korun.

Iva Zítková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme