Na Masarykově okruhu v Brně vrcholí přípravy na víkendovou Grand Prix

Motocyklová Grand Prix České republiky startuje v Brně už tento pátek. Jen nachystání tratě pro největší akci roku vyžaduje týdenní práci asi 80 lidí. Je potřeba vyspravit všechny drobné nerovnosti v asfaltovém povrchu nebo nově natřít všechny obrubníky. Od prvního ročníku světového mistrovství letos uplyne 50 let.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hector Barbera (40) před Benem Spiesem (11) a Marcem Simoncellim (58) při tréninku třídy MotoGP | Foto: Tomáš Adamec

Masarykův okruh je třetí nejstarší zastávkou mistrovství. Během let nasbíral i řadu rekordů. Ten nejnovější je z loňského roku.

„Tehdy všichni jezdci na bodovaných pozicích v kubatuře Moto3 dojeli během 1,8 vteřiny, a to byl nejtěsnější finiš od roku 1949,“ upozorňuje mluvčí brněnského Automotodromu Jiří Smetana.

Další rekord Masarykova okruhu už je staršího data. Grand Prix Československa v roce 1982 byla úplně posledním závodem v historii mistrovství světa, který se jel na přírodním okruhu.

„Původní trať, na které se začalo závodit v roce 1965, měla 13 kilometrů. Vedla okrajkovými částmi Brna,“ přibližuje Smetana. Bezpečnost závodníků ovšem byla hlavním důvodem, proč se postupně závody přesouvaly z přírodních okruhů na specializovaná závodiště.

V historii mistrovství světa také patří Masarykovu okruhu druhé místo v celkovém počtu odjetých závodů. Od roku 1965 jich tam odstartovalo už 153. A pořadí na pomyslných stupních vítězů se jen tak měnit nebude.

„Na Assen ztrácíme téměř 100 závodů a Sachsenring na nás ztrácí dalších zhruba 50 závodů. Tak se opravdu nemusíme bát, že by nás o toto výsadní postavení někdo připravil, i kdybychom ten závod jezdit přestali,“ vysvětluje Smetana.

Natřít obrubníky a vyspravit trať

Jasné je ale to, že letos se Velká cena v Brně pojede. Tréninky a kvalifikace začínají tento pátek a závody včetně třídy MotoGP startují v neděli.

Přípravy jsou v plném proudu. Traťová komisařka Kristýna právě bílou barvou natírá přes šablonu místa, odkud budou jezdci startovat. „Akorát v tom teple musíme makat rychle, abychom se nespálili a protože barva rychle zasychá,“ upozorňuje.

Speciálními barvami, které schvaluje promotér série MotoGP, je potřeba natřít také všechny obrubníky. Střídá se na nich červená, bílá a modrá.

Všech čtrnáct zatáček stihne 12 natěračů za jeden den. „Pokud zaprší a barva není zaschlá, tak může stéct, a na dráze to potom musí řešit hasiči, kteří to musí vymývat,“ říká natěrač Jaroslav.

Potřeba je také připravit speciální vzduchové vaky, které při pádech chrání jezdce před vážnými úrazy.

„Promotér na to má svoji firmu, která to vozí po celém seriálu, a oni se starají i o údržbu. Když do toho potom vletí jezdec s motorkou, tak je to většinou poškozené. Tak oni se starají i o to, že ten nafukovací vak ihned na místě vymění, aby se co nejrychleji dalo pokračovat v tréninku nebo závodu,“ upřesňuje vedoucí traťový komisař Jan Navrátil.

Masarykův okruh v Brně - Grand Prix silničních motocyklů | Foto: Michal Jindra

Tomáš Jelen Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme