Na nehodách během zimy se často podílí i sami řidiči svými chybami

Na mnoha místech Prahy už tento týden řidiče potrápila ledovka. Vyjíždět musely i sypače se solí. Namrzlá vozovka v zimě často ztěžuje řidičům život, často se ale na komplikacích, nebo dokonce nehodách podílejí sami vlastními chybami nebo bezohledností.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zimní pneumatika (ilustrační foto) | Foto: Goodyear

S prvním hlášením ledovky na silnicích musí být Správa technických komunikací hlavního města Prahy v pozoru.

Na sedmi místech pomáhá silničářům automatický protinámrazový systém, který upozorní na nebezpečí ledovky a sám spustí postřik. O zbytek komunikací se ale musejí postarat pracovníci s těžkou technikou. Mluvčí TSK Tomáš Mrázek říká, že počítají i s krizovým scénářem.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak by se řidiči měli chovat v zimním období, shrnuje Zuzana Márová

„Sklady posypového materiálu máme plné. K dispozici budeme mít na komunikace prvního pořadí 69 strojů a pak na komunikace nižšího pořadí máme k dispozici 54 stojů. V případě kalamity máme nasmlouváno s velkými stavebními firmami 6 těžkých nákladních vozidel, a pak máme také k dispozici dvě sněhové frézy,“ vypočítává Tomáš Mrázek.

Během vydatného sněžení se řidiči musejí spolehnout především na práci silničářů, mnohdy ale nehodu způsobí zanedbáním povinností nebo vlastní bezohledností. Už tradičně policie a dopravní odborníci upozorňují na nutnost zimních pneumatik.

„Zimní pneumatika má úplně jiné jízdní vlastnosti než ta letní. Zhruba od 10 stupňů by se měly už zimní pneumatiky používat. Zimní pneumatika by měla mít minimální vzorek 4 milimetry a je třeba si uvědomit, že pneumatiky nejsou všechno,“ říká vedoucí oddělení řízení dopravy Policie České republiky Miroslav Boušek a dodává, že řidič musí přizpůsobit jízdu stavu vozovky.

Ohleduplnost, předvídání a přizpůsobení jízdy stavu vozovky

A Boušek přidává další provinění řidičů. Například jízdu se špinavým nebo neúplně oškrabaným oknem, špatně očištěné auto a takzvanou čepici na střeše, ze které se během jízdy uvolňuje sníh, u vozidel nákladních pak i led z krycích plachet.

Vedoucí oddělení dopravy také upozorňuje na dodržování rozestupů a větší ostražitost na přechodech. Apeluje nejen na řidiče, ale i na chodce, kteří sice mají na přechodech přednost před vozidly, měli by si však uvědomit, že brzdná dráha je na ledovce nebo sněhu výrazně delší. Kdo s autem uvízne a nebude se moci rozjet, je podle Miroslava Bouška možné obrátit se i na policii.

„Můžete zavolat klidně na 158 nebo na 112, vždycky vám tu pomoc někdo pošle. Pak je spousta řidičů, kteří s sebou vozí v nějakých pytlích sůl a nasypou si to alespoň pod kola, aby se mohli rozjet,“ dává praktické tipy Miroslav Boušek.

Letní pneumatiky při nepříznivých povětrnostních podmínkách nebo na místech, kde dopravní značka přikazuje zimní obutí od 1. listopadu, můžou stát provinilce až 2 tisíce korun na pokutě.

Marína Dvořáková, Zuzana Márová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme