Na opravy silnic nižších tříd letos kraje dostanou více než 4,5 miliardy korun

Ze státního rozpočtu letos půjde na opravy silnic druhých a třetích tříd přes 4,5 miliardy korun. Oznámil to ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok. O dvě miliardy tak navýšil slib svého předchůdce ve funkci Antonína Prachaře. Podle Ťoka musí kraje peníze vyčerpat ještě v tomto roce.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Po dobříšských lesích se můžete projíždět dlouhé kilometry po pohodlných silnicích bez provozu | Foto: Markéta Vejvodová

Na každý kraj připadá 200 až 500 milionů podle délky silniční sítě. Projekty už jsou připravené.

„Je naším zájmem, aby se opravdu zvýšila kvalita silnic druhé a třetí třídy. Záleží samozřejmě na jednotlivých krajích a příjemcích dotace, jestli budou schopni je vyčerpat. Já doufám, že ano. Opravdu když je nevyčerpají letos, tak nebudou,“ upozornil ministr.

Zatímco dálnice, rychlostní silnice a silnice prvních tříd udržuje stát prostřednictvím příspěvkové organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), správa silnic nižších tříd připadá na kraje a o místní komunikace se starají obce.

Kraje dlouhodobě upozorňovaly na špatný a někdy až havarijní stav silnic, které od státu dostaly před 15 lety do správy s vnitřním dluhem.

Finanční injekce by měla stav komunikací zlepšit. Do budoucna však kraje chtějí nastavit model, v rámci kterého by se stát dále podílel na opravách krajských silnic.

„Chceme, aby se zvýšila jejich kvalita. Máme ovšem podmínky, které jsou mnohdy přísnější, než požaduje zákon. Všechna výběrová řízení musí být transparentní, chceme, aby se oslovovalo více uchazečů. Budeme mít ještě debatu, jak podmínky naplníme,“ řekl Ťok.

Nejdelší síť silnic druhých a třetích tříd spravuje Středočeský kraj, a to zhruba 8600 kilometrů. Na druhém místě je Jihočeský kraj s 5450 kilometry. Naopak nejméně jich má Karlovarský a Zlínský kraj, a to kolem 1800 kilometrů. Celkem je v republice 57 tisíc kilometrů dálnic a silnic všech tříd.

Během prvního setkání ministra Ťoka s hejtmany se diskutovalo také o fungování regionální železniční dopravy po roce 2019, kdy krajům končí desetileté smlouvy s Českými drahami, nebo o koncepci civilního letectví.

Kraje rovněž nadnesly téma mýtného na silnicích nižších tříd a otázku zimní údržby dálnic a silnic prvních tříd.

„Zatímco ministerstvo je chce zadávat pomocí veřejných soutěží, kraje by chtěly, aby to dělaly krajské správy silnic. Budeme o tom ještě jednat stejně jako o dalších tématech,“ uzavřel Ťok.

ČTK, Tomáš Jelen Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme