Na prohlídku téměř dokončených Dobrovského tunelů v Brně přišlo přes 17 tisíc lidí

Přes sedmnáct tisíc zájemců všech generací si dnes prohlédlo téměř dokončené Dobrovského tunely v Brně-Králově Poli, stavbu, která občas bývá, i když spíš neprávem, srovnávána s nechvalně známou pražskou Blankou.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolony aut v Pardubicích

Kolony aut v Pardubicích | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

Občerstvení, skákací hrad a balónky s logy zapojených firem - v Královopolských tunelech to vypadalo skoro jako na pouti nebo na hodně frekventované kolonádě.

„Trvalo to dlouho, ale pomalu se blíží ke konci. Jsem zvědavý, jak to v Králově poli ovlivní dopravu, která je tady teďka velmi zahuštěná,“ řekl Radiožurnálu jeden z místních obyvatel.

Dva tubusy, každý přes kilometr dlouhý, jsou už prakticky hotovy a osazena je většina technologií. Stavba tunelů trvala šest let a stát bude kolem 12 miliard korun.

Přehrát

00:00 / 00:00

Prohlédnout si Dobrovského tunely byl i reportér Ivan Holas

Přes extrémně nestabilní prostředí nedošlo během stavby k jedinému vážnému úrazu ani propadu. Zásluhu na tom ovšem má úspěšná žaloba vlastníků domů v okolí. Soud rozhodl, že má být použita složitější a draží ale bezpečnější technologie ražby. Hlavní inženýr stavby velkého městského okruhu Brno Robert Nedbálek připustil, že i tak byly některé budovy na povrchu narušeny:

„V současné době se náklady na sanaci okolních budov pohybují ve sto až dvě stě milionech korun. Práce ještě nejsou úplně u konce, projednávají se některé zásadní opravy s institucemi, jako je vysoká škola veterinární nebo vojenské budovy na povrchu. Nějaký závěrečný rozpočet se bude pohybovat zřejmě do 150 až 200 milionů korun.“

Paralela s Blankou není na místě

Občas užívaná paralela s pražskými tunely Blanka není na místě a myslí si to nejen inženýr Nedbalek. Srovnání s Blankou kulhá navíc i u posunu termínu a zvýšení nákladů. Přestože stavbu na čtvrt roku zastavil a o asi čtvrt miliardy prodražil soudní spor občanských aktivistů z okolí, hlavní problém nastal už před vlastním zahájením stavby, na kterou dlouho stát neuvolnil peníze. Mezitím se zpřísnila kritéria.

„Vycházeli z několika zásadních havárií na tunelech po celé Evropě. Došlo k velice silnému zpřísnění technologických předpisů, zejména co se týká protipožárních zábran, elektroinstalací, vzduchotechniky a tak dále,“ uvedl Nedbálek s tím, že na tyto kritéria musel projekt nutně reagovat, a bude tak odpovídat současné evropské špičce.

Už v nejbližších dnech skončí podle Nedbálka citelné omezení dopravy na ulici Hradecká u jednoho z portálů. První řidiči by měli Dobrovského tunely projet na samém konci prázdnin.

Ivan Holas, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme