Na prohlídku téměř dokončených Dobrovského tunelů v Brně přišlo přes 17 tisíc lidí
Přes sedmnáct tisíc zájemců všech generací si dnes prohlédlo téměř dokončené Dobrovského tunely v Brně-Králově Poli, stavbu, která občas bývá, i když spíš neprávem, srovnávána s nechvalně známou pražskou Blankou.
Občerstvení, skákací hrad a balónky s logy zapojených firem - v Královopolských tunelech to vypadalo skoro jako na pouti nebo na hodně frekventované kolonádě.
„Trvalo to dlouho, ale pomalu se blíží ke konci. Jsem zvědavý, jak to v Králově poli ovlivní dopravu, která je tady teďka velmi zahuštěná,“ řekl Radiožurnálu jeden z místních obyvatel.
Dva tubusy, každý přes kilometr dlouhý, jsou už prakticky hotovy a osazena je většina technologií. Stavba tunelů trvala šest let a stát bude kolem 12 miliard korun.
Přes extrémně nestabilní prostředí nedošlo během stavby k jedinému vážnému úrazu ani propadu. Zásluhu na tom ovšem má úspěšná žaloba vlastníků domů v okolí. Soud rozhodl, že má být použita složitější a draží ale bezpečnější technologie ražby. Hlavní inženýr stavby velkého městského okruhu Brno Robert Nedbálek připustil, že i tak byly některé budovy na povrchu narušeny:
„V současné době se náklady na sanaci okolních budov pohybují ve sto až dvě stě milionech korun. Práce ještě nejsou úplně u konce, projednávají se některé zásadní opravy s institucemi, jako je vysoká škola veterinární nebo vojenské budovy na povrchu. Nějaký závěrečný rozpočet se bude pohybovat zřejmě do 150 až 200 milionů korun.“
Paralela s Blankou není na místě
Občas užívaná paralela s pražskými tunely Blanka není na místě a myslí si to nejen inženýr Nedbalek. Srovnání s Blankou kulhá navíc i u posunu termínu a zvýšení nákladů. Přestože stavbu na čtvrt roku zastavil a o asi čtvrt miliardy prodražil soudní spor občanských aktivistů z okolí, hlavní problém nastal už před vlastním zahájením stavby, na kterou dlouho stát neuvolnil peníze. Mezitím se zpřísnila kritéria.
„Vycházeli z několika zásadních havárií na tunelech po celé Evropě. Došlo k velice silnému zpřísnění technologických předpisů, zejména co se týká protipožárních zábran, elektroinstalací, vzduchotechniky a tak dále,“ uvedl Nedbálek s tím, že na tyto kritéria musel projekt nutně reagovat, a bude tak odpovídat současné evropské špičce.
Už v nejbližších dnech skončí podle Nedbálka citelné omezení dopravy na ulici Hradecká u jednoho z portálů. První řidiči by měli Dobrovského tunely projet na samém konci prázdnin.