Na trati z Břeclavi do Bohumína se začne jezdit vpravo. Cestující mohou mít problémy

Na české železnici už za několik týdnů zmizí poslední vzpomínka na časy Rakouska-Uherska. Jde o koridor mezi Břeclaví a Bohumínem, kde vlaky doposud jezdí opačně, to znamená ne po pravé, ale po levé koleji. Takto fungovala železnice v dobách monarchie. Na začátku prosince tato výjimka skončí, a právě to může cestující nepříjemně překvapit.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koleje na pardubickém nádraží jsou dnes prázdné

Koleje na pardubickém nádraží jsou dnes prázdné | Foto: Honza Ptáček | Zdroj: Český rozhlas

Tak jako se jezdilo vlevo po rakousko-uherských silnicích, platilo toto pravidlo také na kolejích. Ferdinandova dráha do Ostravy nebyla výjimkou.

„Do Ostravy dorazila severní dráha císaře Ferdinanda v roce 1847. To bylo období, kdy se zde rozvíjela těžba uhlí i výroba železa. Do roku 1874 byla celá trať zvoukolejněna. Jezdilo se vlevo, protože tak to prostě na severní Ferdinandově dráze bylo,“ vysvětluje železniční fanoušek Petr Mitáček.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Martina Knitla o změnách na trati z Břeclavi do Bohumína

Staré mocnářské pravidlo zůstalo na této trati doposud, i když všude jinde v Česku se už jezdí vpravo. Stejný problém teď řeší i v Rakousku, aby nebyly zmatky kolem Vídně.

Přehození vlaků zleva doprava nový koridor napříč Moravou bez problémů zvládne, kdo si ale bude muset zvykat, jsou cestující, kteří jezdí vlakem dnes a denně a tak nějak po paměti.

„Ve stanicích až takový problém nebude, máme tady informační systémy, jsou tam podchody, nástupiště. Ovšem na zastávkách to bude větší problém, protože přístupové cesty na jednotlivá nástupiště jsou různá a lidé, kteří byli celý život zvyklí chodit jedním směrem, budou muset najednou chodit jiným směrem,“ říká Ladislav Kozel ze Správy železniční dopravní cesty Ostrava.

Raději si nepředstavujme, jak někdo nenajde vlak na své koleji, do odjezdu bude zbývat 20 sekund a on se vrhne mezi pražce, aby se pak bez ohledu na jiné projíždějící vlaky stěží vydrápal na vysoký peron. Přesně tohle se může stát.

„Kampaň bude samozřejmě i ve staničních rozhlasech, ve stanicích budou vyvěšeny cedule a všechna nástupiště budou vyznačena tak, aby byli všichni nasměrováni tam, kam mají,“ uvádí Kozel.

I když si pravděpodobná většina lidí přehození vlaků z levé koleje na pravou ani nevšimne, končí dlouhá éra, kterou nezastavila ani první republika, protektorát, dokonce ani další ne zrovna klidná desetiletí.

Od nového jízdního řádu 6. prosince budou milovníci železniční nostalgie na jízdu vlevo po staré dobré Ferdinandce už jen vzpomínat.

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme