Nádraží v Ústí nad Orlicí se dočká rekonstrukce
Zhruba tři roky trvající spor o historickou budovu nádraží v Ústí nad Orlicí končí. Ministerstva kultury a dopravy se dohodla na způsobu i financování její opravy a využití. Zastánci této stavební památky jsou spokojeni.
„Z mého pohledu je to nadstandardní řešení, protože dva resorty, které spolu z podstaty svých kompetencí na této úrovni nespolupracují, spojily své síly,“ hodnotí výsledek ministr kultury Jiří Besser.
„Navrhl jsem ministrovi dopravy Vítu Bártovi, aby se České dráhy k ústeckoorlickému nádraží nechovaly macešsky, ale jako řádný hospodář ke svému nemovitému vlastnictví. Pan ministr Bárta to pochopil a České dráhy se do mého rozhodnutí neodvolaly,“ dodává.
Ministr kultury Jiří Besser pro Ozvěny dne Radiožurnálu o meziresortní spolupráci na záchraně nádraží v Ústí nad Orlicí
Obě ministerstva nyní připravují společný projekt, jak zachovat nádraží pro další generace a zároveň ho účelně využít. Budou do něho zapojeny instituce, které pracují na úseku památkové péče, a zároveň ty, které se starají o moderní dopravu.
V představě obou ministrů je zvenku maximálně zachovaná původní podoba budovy a vnitřek využitý pro moderní odbavování. Uvažuje se i o muzejním využití, protože odbavování cestujících všechny prostory nevyužije.
Předseda Sdružení „Nádraží nedáme!“ Martin Kadrman vyjadřuje pro Ozvěny dne spokojenost s rozhodnutím zrekonstruovat ústeckoorlické nádraží
Podle některých názorů je nádraží v takovém stavu, že je až nebezpečné, a je třeba ho urychleně opravit. „Věřím, že rekonstrukce bude v příštím roce zahájena. Nyní se sejde meziresortní komise, budou to připomínkovat památkáři.
Peníze na rekonstrukci se podle Bessera musí najít v rozpočtu vlastníka, tedy Českých drah. Ministr Bárta s tím souhlasí.
„Mimo jiné existují již od roku 1992 různé daňové úlevy pro ty, kteří vlastní kulturní památku, a programy na záchranu kulturního dědictví. Mohou z něho čerpat i České dráhy,“ tvrdí Besser.
Podle ministra dopravy Víta Bárty jeho resort na opravu nepřispěje. „Já jsem moc rád, že se neboří, ale také jsem moc rád, že ministerstvo dopravy na to nedá ani korunu a že díky penězům z ministerstva kultury a díky fondům z Evropské unie dům zachováme,“ řekl Bárta.
Budovu nepoznamenalo socialistické stavebnictví
Předseda Sdružení „Nádraží nedáme!“ Martin Kadrman vyjadřuje jednoznačnou spokojenost s rozhodnutím obou ministrů.
„Takové zastání jsme u ministra kultury marně hledali, velmi si toho vážíme. Koneckonců důležitou pozici zde má i pan Bárta jako ministr dopravy, minulý ministr prosazoval demolici nádraží. Je to obrovský obrat a úspěch,“ říká.
Ústí nad Orlicí podle něho nové nádraží potřebuje. „Od roku 1874, kdy byla budova postavena, se do ní prakticky téměř neinvestovalo.“
„Na jednu stranu to odpovídá technickému stavu, ale zase je to výhra, protože stavební vstupy během socialismu nebyly obzvlášť citlivé. Ta budova je takzvaně intaktní, v původním stavu, a je tím ještě více hodnotná. Budova do roka nespadne, naši předci stavěli poctivěji než my, ovšem tu rekonstrukci rozhodně potřebuje,“ dodává Kadrman.