Nákladové nádraží Žižkov v Praze je definitivně kulturní památkou

Nákladové nádraží Žižkov v Praze je definitivně kulturní památkou. Potvrdila to ministryně kultury Alena Hanáková. Informaci zveřejnil místostarosta Prahy 3 Matěj Stropnický, ministerstvo chce podrobnosti sdělit zítra. Developerská firma Sekyra Group teď nemůže v rámci přestavby budovu zbourat, ale bude hledat její využití.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nákladové nádraží Žižkov | Foto: Tomáš Adamec

„My jsme v kontaktu jak s městskou částí, tak s hlavním městem Prahou a jsme připraveni hledat i využití, které nebude čistě komerční,“ řekl Českému rozhlasu majitel společnosti Luděk Sekyra.

„Nicméně na tom se bude muset podílet veřejný sektor. Předpokládáme zapojení veřejných prostředků, ať už z úrovně ministerstva, hlavního města, případně městské části,“ vysvětlil Sekyra.

Dodal, že uvažuje například o komunitním centru. Dlouhodobě se však diskutuje o tom, že by v budově nádraží mohl najít sídlo Národní filmový archiv. „Mají zájem. Pořád se nevědělo, co s ní přesně bude. Myslím si, že teď se jednání rozběhnou rychleji," potvrdil Stropnický.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Večerního Radiožurnálu byl historik architektury Benjamín Fragner, který je současně ředitelem Výzkumného centra průmyslového dědictví ČVUT

Podle historika architektury Benjamina Fragnera by lidé dnes měli vnímat především urbanistickou roli stavby. „Místo ve městě, které zaujímá právě toto nádraží, jeho velikost - což bude potom jistě činit problémy při využití - je něco, co poznamenává celé území kolem, a právě i z toho důvodu to má pro další utváření města výjimečný význam,“ poznamenal.

Přikláněl by se proto k návrhu Luďka Sekyry. „Využití by mělo být takové, že to bude jakýsi krystalizační bod dalšího rozvoje, čili nějaká veřejná nebo kombinovaná funkce tak, aby právě tento objekt přitahoval pozornost celé okolní části města,“ myslí si.

Původně chtěl investor ve spolupráci s Českými drahami funkcionalistickou budovu zbourat a na lukrativním pozemku vybudovat novou městskou čtvrť, proti se ale postavily některé občanské iniciativy i žižkovská radnice.

Stavba ze 30. let patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury. V současnosti je nádraží většinou využíváno jako sklad.

Nákladové nádraží Žižkov je opět kulturní památkou | Foto: ČTK

Michaela Vetešková, Tereza Bartůňková, Simona Bartošová, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme