Nevidomým pomáhá v pardubické pobočce České spořitelny nový navigační systém

Vyřídit si v bance půjčku, dát platební příkaz nebo si vybrat z bankomatu je pro většinu z nás běžnou záležitostí. Pro nevidomé nebo slabozraké to ale tak snadné není. Pardubická pobočka České spořitelny dnes představila hned tři speciální navigační pomůcky a systém testovali právě lidé se zrakovým hendikepem.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Česká spořitelna (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

Drobná nevidomá žena vytahuje na velmi rušné ulici v centru Pardubic vysílačku akustického signálu a mačká tlačítko.

„Navádí přímo na místo u dveří, kam se člověk postaví, případně vyslechne další frázi, která ho zorientuje v prostoru uvnitř,“ vysvětluje paní Vlasta Kobulská.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak funguje nový navigační systém pro nevidomé, zjišťovala reportérka Drahomíra Bačkorová

Pozorně poslouchá a bez zaváhání vyjde sedm schodů k proskleným dveřím. Tam se zastaví a opět naslouchá. Akustický maják ji naviguje na bílou vodící linii na zemi až k velké orientační hmatové mapě.

Paní Vlasta celou mapu pozorně ohmatává a ředitel pobočkové sítě, region východní Čechy Milič Silvestr Jedlička mezitím objasňuje, na jakém principu je orientační plán založený:

„Na první pohled je to pro běžné občany úžasný informační systém, ale to, co my nevidíme, je, že každý prvek informační mapy je popsán Braillovým písmem.“

Vlasta čte Braillovo písmo plynule, přesto uznává, že prostudovat celou pampu chvíli trvá. „Plán přece jenom není až tak jednoduchý, a než si člověk v legendě zjistí, co který prvek znamená, tak to chviličku zabere,“ říká.

Systém slouží i seniorům a tělesně postiženým

Její kolega Jan Bakoš zbytky zraku má, a tak ocenil, že mapa je výrazně barevná a jsou na ní velká písmena. Podle něj bude sloužit nejen nevidomým a slabozrakým.

„Ale i pro seniory, pro tělesně postižené, kteří mají také problémy se pohybovat, už to zvukové navádění na budovách je velmi dobré,“ přidává Jan Bakoš.

Snahu České spořitelny odstraňovat bariéry oceňuje Daniela Morávková z východočeské pobočky Tyfloservisu. „My vnímáme určitě to, že se snaží své prostředí zpřístupňovat této cílové skupině.“

Vlasta Kobulská ale zdůrazňuje, že na zdravotně hendikepované myslí i jiné instituce včetně krajských úřadů a radnic.

Drahomíra Bačkorová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme