Nové modré zóny v Praze zkomplikují dojíždění. Radní doporučuje využít MHD
Stovky lidí denně se v Praze 5 a 6 na poslední chvíli přihlašují k trvalému bydlišti. Někteří přitom podle radnice v těchto čtvrtích vůbec nebydlí. Chtějí si ale touto cestou zajistit parkovací oprávnění. Už ve středu totiž v páté a šesté městské části začnou fungovat modré zóny a na víc než tři hodiny v nich budou moct zaparkovat jenom rezidenti.
Osmadvacetiletý Jan bydlí na Praze 5. Do výdejního místa si přišel vyřídit parkovací kartu. „Rád bych tu parkoval u bytu. Musel jsem to proto vyřešit takhle. Mám tu trvalé bydliště, takže mi stačilo vyřídit pouze tento krok,“ říká.
Vyřízení trvalo Janovi jen pár minut. Mnohem více času ale musí na úřadech strávit lidé, kteří v městské části nejsou přihlášení k trvalému bydlišti. „Pokud chce někdo být rezident nebo splňovat podmínky pro rezidentní parkování, musí mít trvalé bydliště na Praze 5,“ připomíná mluvčí radnice Helena Šmídová.
Praha 5 a 6 zavádí nové parkovací zóny a úřady se potýkají s frontami na vyřízení trvalého bydliště. Natáčel Filip Titlbach
„Opravdu to má být výhoda pro rezidenty. Přestože to je nepopulární a spousta lidí se proti tomu ohrazuje, což je pochopitelné, tak pokud bychom to porušili, tak celý systém spadne,“ doplňuje Šmídová.
Lidé si chodí přepisovat trvalé bydliště na poslední chvíli. Úředníci tak teď mají více práce než obvykle.
„Máme na to dvě přepážky. Kdysi jsme si mohli dovolit, že jsme jednu zavřeli a pracovnice se věnovala jiné činnosti. V současnosti je situace taková, že se bez dvou přepážek neobejdeme,“ říká vedoucí oddělení evidence obyvatel Antonín Kufa.
Třeba v červenci přišlo v porovnání s minulým rokem o 50 procent lidí víc. Srpen je pro úředníky podle Kufy ještě náročnější. „Odhadujeme, že je tu nárůst až o 90 procent,“ dodává.
Trvalé bydliště ale není jedinou podmínkou. Řidič musí také předložit, že je vlastníkem auta, případně že má uzavřenou smlouvu s leasingovou společností.
Komplikace pro Středočechy
V nových modrých zónách budou moct parkovat i ostatní řidiči. Auto ale budou muset už po třech hodinách postavit jinam. Například Středočeši, kteří do Prahy 5 nebo 6 dojíždějí za prací, tak budou muset využívat městské hromadné dopravy.
„Mohou přijet do Kladna, tam zaparkovat a pak přijet do Prahy. Mohou přijet do Slaného, Chomutova nebo Rakovníka. Ze všech těchto měst jezdí přímá rychlá doprava do metropole,“ tvrdí pražský radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD.
S takovou radou ale není spokojený třeba herec Richard Mašek, který dojíždí do jednoho z dejvických divadel ze středočeské obce Stehelčeves.
„Od nás ze vsi běžné spojení do Prahy není, takže bych stejně musel jet autem na Kladno, tam čekat na vlak, vlakem dojet do Dejvic a už je problém. Nebo bych musel jet autobusem na Veleslavín a pořídit si Lítačku, abych mohl přejet metrem nebo tramvají. Takže je to strašná komplikace,“ popsal Mašek.
Problém v zavedení nových parkovacích zón vidí i místostarosta Roztok u Prahy Tomáš Novotný z hnutí SAKURA - Nestraníci. „Bojíme se toho, že lidé z Roztok a okolních obcí nebudou mít kde zaparkovat v Dejvicích. To je náš dlouhodobý problém a velmi nás to trápí,“ vysvětluje.
Záchytná parkoviště
Novotný se navíc obává, že Roztoky po zavedení zón zaplaví další auta, která budou chtít řidiči nechat v obcích poblíž Prahy. „Tahle situace je nehorázná. Nedovedeme si představit, že by měla být řešena doprava Prahy na úkor přilehlých obcí a měst, mezi které Roztoky patří,“ dodává.
Naopak Dobříše se podle starosty Stanislava Vacka ze Starostů a nezávislých změna v metropoli příliš nedotkne. „My tady máme autobusy, které jsou v Praze během 20 minut. Z naší strany to tak velký problém není. Ale to parkování samozřejmě problém bude,“ míní Vacek.
Vedení Prahy bude podle Petra Dolínka jednat se Středočeským krajem o budování záchytných parkovišť, a to na území kraje. Tam by měli řidiči svá auta nechat a dojet si do hlavního města veřejnou dopravou.
Středočeský krajský úřad se ale zatím k takovému plánu nevyjádřil. Může tak trvat i roky, než se nová odstavná parkoviště postaví.