Nové stanice pražského metra zaplnili cestující. Pochvalují si úsporu času

Pět let po zahájení stavby se novým úsekem metra A svezli první cestující. Bez přestupu se lidé ode dneška dostanou z Dejvic na Bořislavku, Nádraží Veleslavín, Petřiny a k Nemocnici Motol. Celý nový úsek stál přes 20 miliard korun – o dvě miliardy méně, než se původně plánovalo. Soupravy metra začaly vozit první cestující v 15 hodin.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nově otevřené stanice metra, Nemocnice Motol | Foto: Filip Jandourek

Když na Nádraží Veleslavín dorazila první souprava, vyhrnuly se z ní desítky, možná stovky lidí.

„Je to úžasné, design je moc hezký a hlavně je to přístupné ze všech stran tady od Evropské, takže lidé se snadno dostanou do práce,“ pochvaluje si jedna z prvních cestujících.

„Jezdívali jsme tramvají z konečné do centra, to bylo nějakých 18 až 20 minut. Teď bychom měli být v centru za 13 minut,“ dodává další.

Nově otevřené stanice metra jsou svým způsobem unikátní. Design každé ze zastávek totiž navrhoval zcela jiný architekt. V minulosti byl pod návrhem podepsán většinou pouze jeden autor.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nové stanice pražského metra A se zaplnily prvními cestujícími. Chválí design stanic i úsporu času

Každá ze čtyř nových stanic má svůj vlastní charakter, spojuje je jen zelená linie odkazující k barvě trasy A.

Bořislavku si lidé zapamatují hlavně pro rudou barvu obkladu, Petřiny díky takzvané ponorce, kterou připomíná dopravní budka pro dozorce, anebo betonové bublině s názvem stanice.

Stanice Nemocnice Motol pak jako jediná leží na povrchu a skleněná klenba propouští do jejích prostor denní světlo.

Premiér Sobotka s primátorkou Krnáčovou otevřeli nový úsek metra A

Číst článek

Až na konečnou bude jezdit jen každá druhá souprava. Ostatní budou ve špičce končit na Petřinách a mimo špičku na Dejvické. Všechny nové stanice jsou bezbariérové.

Nově otevřené stanice metra, Nemocnice Motol | Foto: Filip Jandourek

Za nové stanice, jejichž výstavba trvala zhruba pět let, zaplatí Praha kolem 20 miliard korun. Lidé se musí připravit na změny jízdních řádů, které se od úterního rána dotknou autobusů i tramvají.

Nově otevřené stanice metra, Petřiny | Foto: Filip Jandourek

Pro mnohé autobusové linky, včetně linky číslo 119 na pražské letiště, bude konečnou zastávkou Veleslavín. V této stanici není z úrovně pod terénem eskalátor, ale jen schody.

Interaktivní mapa: Kolik lidí bydlí u nových stanic metra? A přibývá jich?

Číst článek

Cestující s kufry tak musí absolvovat z nástupiště delší cestu výtahem, nebo z vestibulu nad nástupištěm vystoupat pěšky po schodech. Se zavazadly jim proto budou pomáhat portýři placení letištěm. Praha chce situaci vyřešit a zvažuje dostavbu eskalátoru, nebo dopravník na zavazadla.

Nově otevřené stanice metra, Nádraží Veleslavín, autobus letiště | Foto: Filip Jandourek

Tři stávající linky pražského metra se teď minimálně několik let prodlužovat nebudou. Další velký úkol je totiž podle ředitele podniku Jaroslava Ďuriše jasný. „Máme před sebou metro D,“ upozorňuje.

Metro - výstavba | Foto: ČTK

Jan Herget, Veronika Neprašová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme