Nový projekt Masarykovy univerzity chce podpořit vzdělávání nadaných dětí
V České republice je oficiálně něco přes tisícovku dětí s mimořádným nadáním. Podle zkušeností ze zahraničí by jich ovšem mělo být až 20krát více, všude v okolních státech totiž představují dvě až tři procenta populace. Problémem se dlouhodobě zabývá Masarykova univerzita. Také díky tomu je v Jihomoravském kraji nadaných dětí registrováno a speciálně vzděláváno mnohem více než jinde.
Nadaným dětem se věnuje například Základní škola Křídlovická v Brně. Ve speciálních výběrových hodinách tam učí také Ivana Valčíková. Práce s malou skupinkou je podle ní sice někdy náročná, většinou jí ale dělá radost.
„Tím, že mám ve třídě dětí méně, udržet jejich pozornost není tak složité jako mezi dvaceti dětmi a můžu se jim věnovat hodně individuálně. Oni samozřejmě rádi soupeří, takže takové hry a soutěže jsou v tom případě určitě na místě, ale neřekla bych, že je to nezdravé soutěžení. Samozřejmě někdo k tomu má trošku sklony, ale dá se to nějakým způsobem udržet v nějaké normě, v nějakých mezích,“ vysvětluje.
Prvňáci si hodinu týdně hrají s přesmyčkami ze slov, které i o několik let starší žáci sotva znají, zvládají i různé náročné matematické a logické úkoly.
Důležité ovšem je, aby se nadané děti příliš neoddělovaly od vrstevníků. Na Křídlovické proto používají některé prvky Daltonské výuky, především samostatnost a současně týmovou spolupráci – právě ta je velice důležitá pro sociální vazby.
„Děti kooperují tak, že tam vlastně neční nadaný, neztrácí se ten nenadaný, samy sebe vzdělávají a je to už od první třídy. Já si myslím, že děti – alespoň v mých třídách... Nemám pocit, že by někdo čněl, nebo někdo zapadal. Samozřejmě asi záleží na tom, jak s nimi pracujete, a je to ta oblast sociální. Když ukážete, že i to nenadané dítě může být v něčem dobré, a nenecháte ho někde zaostávat, tak najednou to tak jako pěkně balancuje v té třídě a třída funguje,“ upozorňuje zkušená pedagožka Jana Klodnerová.
Leckde už tedy s nadanými dětmi delší dobu úspěšně pracují. Nový projekt Masarykovy univerzity připravený ve spolupráci s Jihomoravským krajem chce tyto zkušenosti, stejně jako potřebné materiály pro nadané děti i jejich učitele, nabídnout celé republice.