Nový projekt Masarykovy univerzity chce podpořit vzdělávání nadaných dětí

V České republice je oficiálně něco přes tisícovku dětí s mimořádným nadáním. Podle zkušeností ze zahraničí by jich ovšem mělo být až 20krát více, všude v okolních státech totiž představují dvě až tři procenta populace. Problémem se dlouhodobě zabývá Masarykova univerzita. Také díky tomu je v Jihomoravském kraji nadaných dětí registrováno a speciálně vzděláváno mnohem více než jinde.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zápis do první třídy základních škol

Zápis do první třídy základních škol | Foto: Filip Jandourek

Nadaným dětem se věnuje například Základní škola Křídlovická v Brně. Ve speciálních výběrových hodinách tam učí také Ivana Valčíková. Práce s malou skupinkou je podle ní sice někdy náročná, většinou jí ale dělá radost.

„Tím, že mám ve třídě dětí méně, udržet jejich pozornost není tak složité jako mezi dvaceti dětmi a můžu se jim věnovat hodně individuálně. Oni samozřejmě rádi soupeří, takže takové hry a soutěže jsou v tom případě určitě na místě, ale neřekla bych, že je to nezdravé soutěžení. Samozřejmě někdo k tomu má trošku sklony, ale dá se to nějakým způsobem udržet v nějaké normě, v nějakých mezích,“ vysvětluje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktor Ivan Holas zjišťoval, jak se v Brně učí mimořádně nadaní žáci

Prvňáci si hodinu týdně hrají s přesmyčkami ze slov, které i o několik let starší žáci sotva znají, zvládají i různé náročné matematické a logické úkoly.

Důležité ovšem je, aby se nadané děti příliš neoddělovaly od vrstevníků. Na Křídlovické proto používají některé prvky Daltonské výuky, především samostatnost a současně týmovou spolupráci – právě ta je velice důležitá pro sociální vazby.

„Děti kooperují tak, že tam vlastně neční nadaný, neztrácí se ten nenadaný, samy sebe vzdělávají a je to už od první třídy. Já si myslím, že děti – alespoň v mých třídách... Nemám pocit, že by někdo čněl, nebo někdo zapadal. Samozřejmě asi záleží na tom, jak s nimi pracujete, a je to ta oblast sociální. Když ukážete, že i to nenadané dítě může být v něčem dobré, a nenecháte ho někde zaostávat, tak najednou to tak jako pěkně balancuje v té třídě a třída funguje,“ upozorňuje zkušená pedagožka Jana Klodnerová.

Leckde už tedy s nadanými dětmi delší dobu úspěšně pracují. Nový projekt Masarykovy univerzity připravený ve spolupráci s Jihomoravským krajem chce tyto zkušenosti, stejně jako potřebné materiály pro nadané děti i jejich učitele, nabídnout celé republice.

Ivan Holas Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme