Nový systém pro výplatu sociálních dávek stále není bezchybný

Chudí lidé i zdravotně postižení si od ledna nově chodí pro sociální dávky, podpory a příspěvky na úřady práce. Nový výplatní systém funguje už pátý měsíc, ale stále se objevují chyby.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Úřad práce (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Vozíčkář Karel z Liberce je často odkázaný na pomoc sociálních pracovníků a neziskových organizací. Přišel o práci, o střechu nad hlavou i o zdraví.

„Dva roky jsem strávil venku pod stanem, umrzly mi nohy, tak mi je amputovali,“ popisuje Karel. S penězi příliš hospodařit neumí, proto mu až do loňska liberecký magistrát vyplácel dávky po týdnu.

Nyní je z úřadu práce dostává formou složenky jednorázově a asistentka z organizace ESY Handicap Help Lenka Zimmermannová se ho snaží přimět k lepšímu hospodaření, aby mu peníze stačily do další dávky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Ivana Bernáthová sledovala příběh vozíčkáře Karla z Liberce, kterému nepřišly včas sociální dávky

Zatímco v lednu, únoru a březnu dávky přišly, v dubnu na ně Karel celý měsíc čekal marně. Několikrát byl s asistentem na úřadu práce i na poště.

„Pokud by měl platit asistenta i všechny telefonáty, které se uskutečnily kolem urgence dávek, stálo by ho to 475 korun. Což je pro člověka, který má 3410 korun měsíčně, neprůbojné,“ říká Lenka Zimmermannová.

Chybějící číslo v adrese

Ředitelka Úřadu práce v Liberci Hana Polmová začala prověřovat, proč pan Karel svou dávku nedostal včas. A zjistila, že problém způsobil pozměněný počítačový program.

„V adrese trvalého bydliště chybělo orientační číslo. Do konce března aplikace adresu pouštěla, ale v dubnu už to po té zpřísněné kontrole nepustila dál,“ vysvětluje Hana Polmová.

Kromě toho úřednice, která sociální dávku pana Karla vyřizovala, nevěděla, zda peníze dostal. Karel se obával, že kdyby se o dávky nestaral, nedostal by je. Hana Polmová ale ujistila, že počítačový systém má zpětnou vazbu:

„Když se dávka vyplatí a projde kolečkem, v aplikaci se objeví, že peníze k nějakému datu odešly. Aplikace ty zpětné vazby nedělá denně, my bychom se o tom dozvěděli, ale patrně později, než se ozval klient.“

Ivana Bernáthová, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme