Nový tunel metra A je hotový. Stavaři rozebírají Adélu a Tondu
Ražby tunelů prodloužené trasy pražského metra A skončily, stavaři proto začali rozebírat razicí stroje Adélu a Tondu. Jejich demontáž potrvá necelé dva měsíce.
Rozebrat stroje není tak snadné, jak by se to na první pohled mohlo zdát. Stavaři tomu museli přizpůsobit prostor ve stanici Dejvická a namontovat jeřáb, který po dílech vyzvedne oba stroje na povrch.
„Aby se to mohlo zdemontovat, ve stanici Dejvická byla železná hlava rozdělena na tři díly,“ říká stavebník David Cyron.
Demontáž Adély bude trvat stejně jako v případě Tondy zhruba dva měsíce. Po rozmontování čeká oba stroje skladiště, kde zůstanou do dalšího použití.
Částečnou demontáž razícího stroje Adéla sledovala redaktorka ČRo Magdalena Medková
Štíty před dvěma lety vyrazily z Vypichu a minulý rok na podzim zdárně dokončily celou trasu. Do stanice Dejvická dorazily před zhruba třemi měsíci.
„Projížděli jsme kompletně stanici Petřiny, stanici Veleslavín, Červený Vrch a zastavili jsme se ve stanici Dejvická,“ vysvětluje Cyron. Nejsložitější pro stavaře byla část tunelu vedoucí přímo pod ulicí Evropská.
Geofyzikální průzkum tam podle Cyrona odhalil řadu anomálií. Práci pak stavařům zkomplikovaly červencové propady poblíž křižovatky Horoměřická. Právě proto byly také na úseku Červený Vrch – Dejvická nasazeny Tonda a Adéla, prototypy technologie TBM.
„To je v angličtině tunnel boring machine, nebo respektive plnoprofilový razicí stroj. Je to technologie, která se poprvé vyskytla v České republice, ve světě je již pár let zajetá. Je to nejbezpečnější a nejrychlejší technologie ražby tunelů,“ popsal stroje směnový technik Josef Dolejš.
Kvůli geologickým problémům a nákupu nové techniky se celý projekt prodražil o jednu miliardu korun. Dostavba tunelu a zastávek by měla trvat necelé dva roky. První metro na prodloužené části trasy A má vyjet na podzim příštího roku.