Nuselský most stojí už 40 let. Pro dopravu v Praze je nepostradatelný
Přesně před 40 lety projela po pražském Nuselském mostě první auta. Z pohledu motoristů se dnes jedná o absolutně nepostradatelnou stavbu. Denně tudy projede více než 83 tisíc aut a kvůli nedokončenému městskému okruhu je Severojižní magistrála stále nejzatíženější komunikací v hlavním městě.
Řidiči vnímají Nuselský most tak trochu jako barometr dopravy. Když na něm auta stojí, problémy jsou i jinde v metropoli, a naopak. Cestování po Praze si bez něj už nedokážou představit.
„Jezdím s taxíkem 45 let, takže si pamatuji velice dobře, když se objíždělo Pankrácí dolů přes náměstí Bratří Synků a Bělehradskou nahoru. Nuselský most ulehčuje situaci velice výrazně,“ potvrzuje řidič.
Ranní kolony jsou zde naprostou samozřejmostí. „Řádově kolem 7.15 dochází k tomu, že se začne vytvářet kolona na Nuselském mostě a v průběhu prakticky celého dopoledne je situace stejná. Jakákoli dopravní nehoda nebo nějaká mimořádná dopravní situace mají zásadní vliv na dění na celé Severojižní magistrále a potom samozřejmě i na Nuselském mostě,“ říká Petr Říha z pražské dopravní policie.
V následujících čtyřech letech se chystá velká rekonstrukce Nuselského mostu. Začít by mohla už letos v létě. Dobrá zpráva pro řidiče je, že v každém směru by měly zůstat zachovány vždy dva jízdní pruhy.
Podpory mostu vychází z přírody
Z Pankráckého předmostí na druhou stranu Nuselského údolí měří most 485 metrů. První plány na překlenutí údolí mostem vznikaly už za první republiky, stavba ale začala až v roce 1967.
„Nejsložitější zadání – opustit obloukovou formu. Oblouková forma se stala už něčím archaickým. To bylo ještě za první republiky, ale od roku tak 1945 už se vyloženě všechno klonilo, i ve světovém trendu, ke konstrukcím – podpora svislá a vodorovné břemeno, k technologii ocel nebo beton a později, co se tady realizovalo, předpjatý beton,“ vzpomíná na stavbu mostu jeden z jeho autorů, architekt Stanislav Hubička.
V roce 2000 získal Nuselský most v Praze titul stavba století v kategorii doprava.
„Vzhledem k tomu, že se most klene průměrně 40 metrů nad údolím Botiče, byl kladen vysoký důraz hlavně na tu podporu, na stojku. Takovým mým krédem bylo, aby podpory vycházely z přírody, aby to byl kmen, který se rozepíná nahoru. Tam, kde se setkává nesoucí s neseným, aby ta podpora byla štíhlá, aby jí pronikalo světlo. Vytvářeli jsme možnosti pro zlehčení hmoty pilíře,“ dodává Hubička.